Ook het programma Kylworks tijdens het Kylián Festival in Den Haag stond in het teken van All Ages Dance, het overkoepelende festivalthema. Twee van de drie stukken creëerde Jiří Kylián eerder bij het Nederlands Danstheater, voor NDT 2 en NDT 3, de jongere en oudere garde van het gezelschap. Zowel voor de abstracte dans in het duet 14’20’’ als de mime in de meer expressieve stukken, heeft het een meerwaarde dat je als toeschouwer de performers nu veel dichter op de huid zit dan in het grote Lucent Danstheater. De meer intieme setting in Korzo is een bijzondere ervaring.

Voor de opening van het grondig verbouwde Korzo theater in 2011 maakte Jiří Kylián een kort duet voor Sabine Kupferberg en Cora Bos-Croese. In dit Anonymous gaan hun lichamen op in een zee van gouden, golvende stof die de hele toneelvloer bedekt, slechts hun hoofden, halzen, schouders en armen zijn zichtbaar. De concentratie op hun gezichtsuitdrukkingen en handbewegingen, uitgevoerd in een serie van herhalingen, wordt zo nu en dan abrupt verstoord door de geluidscompositie en de filmbeelden op de achtergrond. Flarden van gebeurtenissen komen voorbij,  steeds verder verwrongen. Met Kupferberg en Bos-Croese op de voorgrond en hun aanwezigheid in de video is het zaadje om hierachter een groter verhaal te zoeken al gauw geplant. Zeker als de associaties in film ook greep krijgen op de bewegingen van de vrouwen op het toneel, zoals een hand die naar de keel grijpt. Zo wordt Anonymous, dat voor deze uitvoering verder is uitgewerkt, steeds verontrustender.

Birth-day (NDT, 2001) draait rondom de verjaardag van een van de vijf performers. Met hun barokke kostuums en pruiken zitten ze aan een lange tafel, het gedweep en geroddel speelt zich hier letterlijk voor de schermen af. Om beurten verdwijnen ze even, om in de filmbeelden te verschijnen die achter de tafel op grootscherm worden geprojecteerd. Met hun spel knipogen de choreograaf en performers zowel naar Les liaisons dangereuses als naar Charlie Chaplin. In de verschillende vertrekken van een paleis volgt de toeschouwer de verwikkelingen: erotische escapades, culinaire komedie, maar ook momenten van eenzaamheid.

Tussen die twee stukken waarin het onderzoek naar live performance en film, waar Kylián al jaren aan werkt, zichtbaar wordt, komt de pure dans van Kylián tot volle wasdom in 14’20’’.  Dit duet is een deel van het voor NDT 2 gemaakte 27’52” (2002) uitgevoerd door Aurélie Cayla en Lukáš Timulák. Oorspronkelijk en ongrijpbaar is hun danstaal, vloeiend en opmerkelijk fris.