Koning van Katoren
Theater Terra
★★★★☆ Jeugdtheater
14 oktober 2012 - Stadsschouwburg Amsterdam - Speellijst
Acteurs dragen de koning van Katoren
Door gepubliceerd 16 oktober 2012

Wie herinnert zich het verhaal van Koning van Katoren niet? Het boek wordt nog steeds gretig gelezen. Een filmversie staat op het punt te verschijnen. In het theater is het verhaal van de dappere Stach en zijn avonturen al jaren te zien. Theater Terra brengt een sympathieke musicalversie van het beroemde verhaal van schrijver Jan Terlouw op het toneel.

De jonge, sympathieke Stach wil koning worden van het land Katoren. Al sinds de dood van de laatste koning zeventien jaar geleden, zijn er ministers aan de macht die het land meer kwaad dan goed doen. Ze willen hun positie niet opgeven, dus Stach (een rol van Soy Kroon) moet een reeks onmogelijke opdrachten vervullen. Pas als hij deze opdrachten tot een goed einde weet te brengen, wordt hij koning van Katoren.

Het toneelbeeld van deze musicalversie van Koning van Katoren wordt bepaald door een aantal verschuifbare gordijnen en enkele decorstukken. Dit levert dynamische beelden en inventieve vondsten op. Een grote tafel verandert van vergadertafel naar toonbank en een seconde later is het een DJ-tafel of een stenen stoel. De witte gordijnen veranderen in bomen of muren. Er ontstaat een filmische scène als een gordijn dienst doet als projectiedoek. Immense zwarte schaduwen met silhouetten van kerken, verschijnen op het witte vlak.

De dragende kracht van de voorstelling zijn de inspanningen van de acteurs. Oom Gervaas (Dennis Willekens) is een geboren verteller, die het publiek op het puntje van de stoel weet te houden. Scherp bewaakt hij de verhaallijnen en verbindt hij de scènes met elkaar. De zang van de cast is krachtig en overtuigend. De vijf acteurs transformeren zich in een razend tempo van het ene naar het andere personage. Het scala aan figuren dat langs komt is groot: de rouwende burgemeester van Ekilibrië, de bezorgde moeder uit Decibel, de vier ministers, Tante Geesje uit Stellingwoude, de olijke burgemeester van Wapenfelt en de tovenaar Pantaar.

Ook de mimekwaliteiten van de spelers worden benut. Moeiteloos bevinden de karakters zich – met eenvoudige middelen – in een trein, een ontploffend mijnenveld of op een bakfiets. Prachtig is het gebruik van gebarentaal in het lied over de vogels van de stad Decibel. Het levert een indringende, poëtische choreografie op. De spannende avonturen worden afgewisseld met momenten van ontluikende liefde tussen Stach en Kim (Roos van der Waerden). Het brengt de juiste luchtigheid en afwisseling in de voorstelling, die toch voornamelijk draait om de spannende, en soms ook enge opdrachten die Stach moet uitvoeren.

Theater Terra brengt met deze musical een sympathieke en energieke familievoorstelling op de planken. Grappige situaties en woordspelingen worden afgewisseld met serieuze en spannende scènes. Het verhaal van Koning van Katoren blijkt ook nu nog even overtuigend en actueel als in 1971.

(foto: Joey Buddenberg)