‘Wat je ook bent, wie je ook wilt worden, niemand is de baas.’ Met deze hoopvolle boodschap besluit Koning Bowi, de vermakelijke en voor jong en oud zeer herkenbare nieuwe voorstelling van Daniel van Klaveren bij Theater Sonnevanck.

Voor het eerst naar school gaan, is een hele belevenis. Zeker als je als nieuwkomer je plaats nog moet vinden tussen klasgenootjes die elkaar door en door kennen. Bowi wil daarom eigenlijk helemaal niet uit zijn rugzak komen. ‘Hier is het warm, hier is stil en hier is het zacht’, zingt hij bijna fluisterend. Maar hij moet eruit, de wereld in.

Als hij uit zijn rugzak stapt, is hij letterlijk een vreemde vogel die niet bepaald vriendelijk ontvangen wordt. ‘Als je nieuw bent, moet je luisteren naar kinderen met ervaring’, bijt Ruby hem toe. Steun van meeloper Zip krijgt hij niet, maar alles verandert als zijn wens de koning van de klas te zijn als bij toverslag wordt ingewilligd. Al snel blijkt dat macht ook in de klas al corrumpeert en als zonnekoning is Bowi een pestkop die er zelfs niet voor terugdeinst het aanwezige publiek te commanderen. ‘Bowi!’ moeten we scanderen en als we dat niet hard genoeg doen, laat hij iedereen dat op niet mis te verstane toon weten: ‘Harder!’

Natuurlijk laat Ruby het er niet bij zitten, want wolken zijn de zon de baas. Maar de wind, die is vervolgens weer te sterk voor de wolken. De voorstelling kantelt als Zip al het geruzie en gecommandeer zat is en besluit dat hij steen is, te sterk voor zowel zon als wind. Mooi is hoe bij al dit onderlinge geruzie er geen ouders of onderwijzers zijn die corrigerend optreden, maar deze machtsstrijd door de kinderen zelf wordt opgelost.

Het sterke spel van Sam van Hulst, Isabelle Kafando en Bart Sietsema wordt ondersteund door een intrigerende soundtrack Lucas Wiegerink, gespeeld door percussionist Laura Trompetter. En in het ingenieuze draaidecor van Atelier Clement zit niet alleen een batterij ventilatoren verwerkt die wind ook in de zaal voelbaar maakt, maar met veel licht ook de warmte van de zon. Met Koning Bowi maakt Daniel van Klaveren zo zeer overtuigend zijn debuutvoorstelling als artistiek leider van Sonnevanck.