Recensie

Kom Plot
Bos Theaterproducties / George van Houts
★★★☆☆ Theatercollege
28 april 2017 - De Meerse, Hoofddorp - Speellijst
Van Houts duikt bovenop 9/11-complot
Door gepubliceerd 30 april 2017

Als theatermaker/activist George van Houts je in het vizier heeft als veroorzaker van misstanden, houd je hart dan maar vast. In de verschillende delen van De Verleiders ging hij al de strijd aan met de vastgoedsector, multinationals, banken en de farmaceutische industrie. In zijn nieuwe voorstelling Kom Plot is het ‘grote kwaad’ minder afgebakend: hij duikt in de wereld van samenzweringstheorieën, en richt al snel zijn pijlen op de vliegtuigen die zich in de Twin Towers boorden.

Of moet ik zeggen: ‘leken te boren?’ Want wat is er nou precies gebeurd op die noodlottige dag in 2001? George van Houts heeft een hoop vragen, en staat daarin niet alleen. Er zijn honderden websites, boeken en documentaires die ongerijmdheden over 9/11 op een rijtje zetten en twijfels aanwakkeren. Hoe konden die torens bijvoorbeeld zo keurig gecontroleerd instorten? De kantoorbranden uit het officiële rapport kunnen nooit zulke verwoestingen veroorzaken, oordelen verschillende bouwkundigen. En waarom stort er, uit het niets, uren later opeens nóg een gebouw in?

Met twijfels over 11 september begeef je je op glad ijs, beseft Van Houts. Als complotdenker ben je al snel een ‘internetgekkie’ en heb je ze niet helemaal op een rijtje. Oftewel: het label ‘conspiracy’ is een effectief frame gebleken om criticasters onschadelijk te maken. Toch roept de officiële lezing van de gebeurtenissen op 9/11 ontegenzeggelijk veel vragen op. Van Houts zet ze op een rijtje en bouwt op zijn karakteristieke, bevlogen manier aan zijn betoog, in samenspel met (film)beelden en zelfs een aantal maquettes. Hij schuwt ook de interactie met het publiek niet. Maar waar de delen van De Verleiders theatervoorstellingen waren, is Kom Plot een college. Een fascinerend, ontluisterend college waarover je nog uren na wilt praten; maar echt een college. Met zeer beperkte theatrale middelen.

De tournee van Kom Plot is bijna ten einde, maar Van Houts noemt de één na laatste voorstelling in Hoofddorp zijn ‘vijfendertigste try-out’. Volgend seizoen gaat hij met deze productie de grote zalen in, en start een politiek initiatief. Na het zien van deze performance kun je niet anders dan daarnaar uitkijken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

LET OP: op deze recensie rust auteursrecht. Voor geheel of gedeeltelijke overname, in welke vorm dan ook, is vooraf toestemming nodig van de uitgever.

Elders

de Volkskrant
★★★☆☆
'Tijdens een soms wat oeverloos verhaal over smeltpunten, kerosine en inslaggaten houdt Van Houts zijn publiek een vette worst voor. Na de pauze zal hij komen met plausibele antwoorden. 'Informatie die u nog nooit heeft gehoord.' Dat valt uiteindelijk wel mee, maar George van Houts is bloedserieus en dat siert hem. Zijn verhaal zaait op sommige punten wel degelijk twijfel en tart de verbeelding. Kom Plot is in die zin wel degelijk theater.' Vincent Kouters
NRC Handelsblad
★★☆☆☆
'Hij noemt zijn voorstelling Kom Plot een Ted-Talk, maar acteur George van Houts lijkt vergeten dat die praatjes maximaal 18 minuten duren. Zelf brengt hij een bijna drie uur durende ode aan de complotdenker, en de theorie dat wat officiële media berichten over 9/11 niet klopt. Veel Amerikaanse burgers aanvaarden het beleid van hun overheid in het Midden-Oosten en de hetze tegen moslims volgens Van Houts door de aanslagen in 2001. Gesterkt door talloze online en ‘offline auteurs’ zoals ingenieur Coen Vermeeren stelt hij dat de VS zelf achter de aanslagen zit. En hij meent het.' Sabeth Snijders

Speellijst

De eerstvolgende drie speelbeurten van deze voorstelling:

Verwante artikelen

Tags

, , ,

  • Elders

    [cf "quote1_krant"]
    ★★★☆☆
    [cf "quote1_dequote"] [cf "quote1_auteur"]
    [cf "quote2_krant"]
    ★★☆☆☆
    [cf "quote2_dequote"] [cf "quote2_auteur"]