Kaninchen/Ente
Kaninchen/Ente
★★★★☆ Toneel
16 juli 2018 - Parade, Den Haag - Speellijst
Romantiek met Powerpoint
Door gepubliceerd 18 juli 2018

De Paradevoorstelling Kaninchen/Ente van toneelschrijfster Iona Daniel en actrice Djuna Couvee duurt slechts een kwartiertje, maar in die 15 minuten krijg je een aangenaam spitsvondig en gelaagd pareltje voorgeschoteld.

Djuna Couvee staat voor het publiek met presentatiekaartjes in haar hand. Naast haar wordt een powerpointpresentatie op een scherm geprojecteerd. ‘Fernando zegt dat je tijdens een presentatie appelsap in plaats van water moet drinken’, zo begint Couvee.

Wat volgt is geen presentatie, maar een vertelling over de belevenissen van de hoofdpersoon met de zojuist genoemde Fernando, een beroemde televisiepresentator. De twee ontmoetten elkaar tijdens de netwerkborrel na een workshopdag. Fernando heeft een workshop personal branding gegeven, de hoofdpersoon heeft een cursus filosofie gevolgd, waar het ging over de beroemde tekening die tegelijkertijd een eend en een konijn voorstelt.

De aantrekkingskracht tussen de twee is enorm en Fernando verleidt de hoofdpersoon vakkundig, zo vertelt ze. Ondertussen verschijnen op het scherm de tips die Fernando ongetwijfeld in zijn workshop behandeld heeft. ‘Tip: geef een complimentje.’ ‘Tip: geef duidelijk en overtuigd antwoord of zeg niets.’ ‘Tip: Storytelling draagt bij aan een sterke merkbeleving.’ De timing is zo dat ze op subtiele wijze een ander perspectief op de gebeurtenissen geven. Er worden onder meer subtiele vraagtekens gezet bij de versie van de hoofdpersoon.

Tegelijkertijd is er een intrigerende clash tussen de vorm van de presentatie en het intieme, persoonlijke karakter van het verhaal dat de hoofdpersoon vertelt. De voorstelling verwart en zet op het verkeerde been, en doet dat op heel aangename wijze dankzij de scherpe en geestige tekst van Iona Daniel en het innemende en aanstekelijke spel van Djuna Couvee.