Het leek alsof ouders en grootouders het voelden dat nieuwe coronamaatregelen een bezoek aan het theater met hun kleuters voorlopig onmogelijk zouden maken. De dag waarop het nog nét wel kon was de grote zaal van het Amsterdamse DeLaMar namelijk driemaal goed gevuld met gretig publiek voor de Efteling-musical Jokie en Jet: Reizen is een feestje.

Je bent een hele knapperd als je een ukkepuk van twee of drie jaar bijna een uur lang geconcentreerd naar twee spelers op het podium met een pop in hun hand kan laten kijken. Dat lukken Sven Stevens als Jokie de Pretneus en Natascha Molly als het kleine groene vogeltje Jet uitstekend.

Na De Sprookjesboom en De Sprookjessprokkelaar zijn nu weer een paar Efteling-figuren uit Kaatsheuvel vertrokken om tot mei 2021 langs regionale theaters te reizen. Jokie is jarig en Jet heeft een reis rond de wereld per luchtballon voor hem geregeld. Op elke plek waar geland wordt heeft Jet een cadeautje voor haar vriendje verstopt. De kinderen in de zaal zingen mee met verjaardagsliedjes, doen percussie in een Mexicaans bandje, huppelen mee met een vrolijke pinguïndans en wijzen luidkeels op de gevaren van de wilde dieren in Zuid Afrika.

De handpoppen hadden wel iets groter mogen zijn. Sesamformaat oogt toch wat fijner vanaf rij 10. Maar de luchtballon ziet er avontuurlijk uit, de muziek is aanstekelijk en de spelers hebben geen moeite om de kinderen ervan te overtuigen dat het leven een groot feest is.

De kleintjes hebben aan het eind van de voorstelling van scriptschrijver en regisseur Mark van Haasteren geleerd wat een Mexicaanse piñata is en hoe het landschap er op Antarctica (‘taart en ka’) uitziet. Ook krijgen ze nog even mee dat het niet verstandig is om je vol te snaaien met snoep, omdat anders de luchtballon niet meer kan opstijgen. Dus er kunnen ook een paar vinkjes achter de educatieve doelstelling worden geplaatst. Wel vervelend dat het overbekende dreinende Efteling-deuntje de rest van de dag niet meer uit je kop gaat.