Into the woods
PIT Producties
★★★☆☆ Musical
20 februari 2017 - Oude Luxor Theater, Rotterdam - Speellijst
Charmante avonturenmusical met volledig sprookjesassortiment
Door gepubliceerd 21 februari 2017

Het is bekend dat Roodkapje door het bos dwaalt, op zoek naar haar grootmoeder. Dat prinsen graag prinsessen wakker kussen, is ook geen geheim. Toch gebeurt er in sprookjesbossen een hoop waar we niets van weten. Volgens de Stephen Sondheim-musical Into the woods (1986) tenminste. In zijn script husselde James Lapine talloze Grimm-sprookjes door elkaar tot een bizarre avonturenmusical over dromen en een bakkersechtpaar dat door het bos dwaalt om hun wens uit te laten uitkomen.

Na eerdere Nederlandse versies van Into the woods, zoals door M-Lab in 2007, brengt PIT Producties nu een vertaling van Jeremy Baker. In deze versie geeft regisseur Gijs de Lange vijftien orkestleden een prominente plaats, midden op het toneel. Om hen heen verbeelden bungelende touwen de bomen, daalt Rapunzels vlecht uit de hemel of schudt een reuzenstem alles door elkaar.

In dit decor dwalen – naast het bakkersechtpaar – een Assepoester, wat prinsen, een heks, stiefmoeder en een stoere Roodkapje (leuke rol van Elise Schaap). Oftewel: het volledige sprookjesassortiment aan personages passeert de revue, waarin de acteurs zich volledig mogen uitleven. Met snelle rolwisselingen en grote gebaren brengen de spelers hun personages tot leven. Paul Groot is fantastisch als de seksbeluste wolf of prins en de rol van bakker is Wart Kamps, met zijn timing en mimiek, op het lijf geschreven.

De komische situaties worden afgewisseld met, hier en daar, een serieuzere noot. De humoristische scènes hebben echter (veruit) de overhand en komen het beste uit de verf; scènes in mineur zijn veel minder sterk. Dan kunnen het energieke spel en de visuele effecten niet voorkomen dat de voorstelling wat langdradig aanvoelt. Ook de verstaanbaarheid laat te wensen over, vooral als er samen gezongen wordt. Jammer, want Baker heeft een mooi woordenspel gemaakt van zijn vertaling. Into the woods van PIT Producties is charmant, maar wisselvallig. Net zoals prinsen in deze voorstelling eigenlijk.

*
*

★★★★☆
'Zo’n voorstelling vergt een hoge graad van perfectie. En die is in de productie van de zangeres Esther Maas tot stand gekomen. Zelf speelt ze een humane heks die niet krijst, zoals de meeste andere theaterheksen. In totaal telt het ensemble dertien spelers en vijftien musici – een ongekende omvang voor Nederlandse musicalbegrippen. Onder leiding van Jeroen Sleyfer speelt het orkest de partituren met alle gewenste finesse. Terwijl de spelers eveneens een geolied ensemble vormen, met virtuozen als Lone van Roosendaal, Elise Schaap, Paul Groot, René van Kooten, Brigitte Heitzer en Wart Kamps.' Henk van Gelder
★★★★★
'Into the woods is zowel een droom als een nachtmerrie voor een producent. Vind maar eens een cast, die van minimal music naar uiterst complexe patronen kan switchen en die moralistische ernst en komisch absurdisme kan doseren. En die ook nog eens perfect met elkaar moet samenspelen, want als er bij Sondheim een radertje hapert, dan dondert de hele machine in elkaar. Tot slot: hoe pak je het bosdecor aan zonder in clichés te vervallen? Esther Maas van Pit Producties is voor al deze examenonderdelen met vlag en wimpel geslaagd.' Patrick van den Hanenberg
Telegraaf
★★★★☆
'Stephen Sondheim voorzag deze parabel vervolgens van de prachtigste composities en liedteksten. Zijn werk is de grote kracht achter dit sprookje voor volwassenen en dan blijken peperdure decors totaal overbodig om die fantasievolle wereld ook daadwerkelijk tot leven te wekken. Dat hebben ze bij PIT Producties goed begrepen. De verbeelding krijgt hier volop de ruimte.' Esther Kleuver
★★★★☆
'Ondanks het complexe verhaal en dertien acteurs staat het toneel bij Into the Woods vol met stoelen en muziekstandaards. Het vijftienkoppige orkest zit prominent midden op het podium, slechts een kleine strook vóór op de planken overlatend om op te acteren. Dat is een statement. PIT Producties legt in deze voorstelling met tekst en zeer gecompliceerde composities van musicalgcootheid Stephen Sondheim veel nadruk op de geniale muziek.' Bianca Bartels
★★★★☆
'Dat is na veel verwikkelingen, waardoor Into the woods altijd de indruk wekt dat het net iets korter had gemogen. Ook bij de nieuwe uitvoering is dat het geval, maar dat kun je hooguit de schrijvers verwijten- producent Esther Maas zet een betoverende theateravond in elkaar. Neem het toneelbeeld: het strak musicerende vijftienkoppige orkest onder leiding van Jeroen Sleyfer is zo in groepjes op het podium geformeerd dat de leden samen het struikgewas vormen waar de acteurs tussendoor kunnen bewegen.' Hans Smit