In de Vlaamsche pot is een typisch geval van ‘Kent u deze nog?’ De komische televisieserie uit de jaren negentig is door Theater van de Klucht uit de kast gehaald voor een theaterbewerking. De serie volgt een restaurant onder leiding van Karel (Bas Muijs) en zijn partner en kok Luciën (Onno Innemee). Het restaurant lijkt onderhevig aan de wet van Murphy: alles wat mis kan gaan, gaat mis.

Dit lijkt vooral te liggen aan de spanningen tussen het personeel. Ober Frits (Arijan van Bavel) is onhandig en heeft meer aandacht voor zijn collega Dirkje (Bettina Holwerda-Bakkum) dan voor zijn werk. De hele dag door zit hij achter haar aan, voornamelijk met een constante stroom seksgrappen. Het is de vaste formule van de tv-serie: Frits maakt ongepaste opmerkingen naar Dirkje en doet daarom zijn werk niet netjes. Dit tot de grote frustratie van de zakelijke Karel, die het toch niet over zijn hart kan verkrijgen om hem te ontslaan.

Dirkje is niet geïnteresseerd in de avances van Frits, maar in de voorstelling lijkt daar verandering in te komen: Frits zou weleens een grote erfenis kunnen verwachten. Daarnaast komt er een vrouw uit Luciëns verleden binnenlopen die roet in zijn relatie met Karel gooit en heeft Karel gebitsproblemen. En dat alles terwijl de koninklijke familie over een aantal dagen in het restaurant wordt verwacht.

Het publiek wordt welkom geheten door Dirkje en Frits, die met een afstandsbediening de voorstelling ‘aanzetten’. Gedurende de avond vechten zij om het bezit van deze afstandsbediening. Wie hem heeft kan een vertellersrol aannemen en de voorstelling stopzetten of doorspoelen. Er is geen vierde wand en er wordt constant gereflecteerd op de theatrale setting (‘We gaan nu naar de volgende scène’), wat af en toe wat uitleggerig is. Het zorgt wel voor een gezellige sfeer in de zaal, het publiek doet enthousiast mee.

In de Vlaamsche pot is een typische klucht. De speelstijl is overdreven, met een goed gevoel voor komische timing bij alle acteurs. Ze zijn allemaal erg herkenbaar gespeeld, natuurgetrouw aan de serie als het gaat om trekjes en intonatie. Helaas zijn de versies van Frits en Dirkje wel wat minder gelaagd in de voorstelling. Dirkje is minder pittig dan in de serie en Frits doet weinig anders dan vulgaire grappen maken. Zij blijven benadrukken wat in één van de eerste scènes wordt gezegd: ‘Mannen willen seks, vrouwen willen schoenen.’ Luciën, Karel en nieuw personage Connie (een prachtig gespeelde rol van Sabine Beens) hebben meer diepte en laten zien dat dit niet altijd opgaat. Connie is bijna net zo seksueel agressief als Frits, waar Luciën meer gevoelig is.

Als het op nostalgie aankomt, is In de Vlaamsche pot zeker geslaagd. Het is regisseur Paul van Ewijk goed gelukt om de brutale humor van de tv-serie te vatten. In de voorstelling zijn seks, poep en het koninklijk huis de belangrijkste onderwerpen van de lachsalvo’s uit de zaal. Toch had het wel nieuw laagje verf gemogen. Het gebruik van het woord ‘neger’ is inmiddels wel uit de tijd en de hoeveelheid seksuele intimidatie van Frits naar Dirkje lijkt te worden goedgekeurd.

De voorstelling begint met een knipoog naar De Luizenmoeder, maar schrijver Haye van der Heyden weet niet op hetzelfde niveau te spelen met humor en politieke incorrectheid. In de Vlaamsche pot is goed voor een avondje lachen zonder al te veel diepere lading en voldoet daarmee precies aan de verwachtingen. Daarnaast is het voor iedereen die de serie mist een feest van herkenning.