De hygiëne show (5+)
Niek Barendsen e.a.
★★☆☆☆ Jeugdtheater
25 juli 2016 - De Parade, Utrecht - Speellijst
Zeg nee tegen plakbillen!
Door gepubliceerd 25 juli 2016

Ken je iemand met stinkende voeten? Meld ze dan nu anoniem op heleviezezweetvoeten.nl en dan worden ze meteen het land uitgezet! Met populistisch propaganda worden de kinderen en hun ouders de kleine Paradetent ingelokt. Het klinische echtpaar Piet en Anneke Oorsmeer geeft met De hygiëne show een spoedcursus lichamelijke hygiëne. In een beknopt stappenplan leren we alle hoeken en gaten van ons lichaam schoon te schrobben. Want kinderen zijn vies. ‘En weten jullie wie nog goorder zijn dan kinderen? Hun ouders!’

Eenmaal binnen krijgen ouders en kind precies wat ze is beloofd, en niets meer dan dat. In een aantal stappen wordt het hele lichaam beknopt behandeld. Oren? Niet met een wattenstaafje, dat maakt namelijk niet schoon maar drukt alles aan. Neuspeuteren? Nog een laatste gezamenlijke peutersessie en dan is ook dat vanaf nu echt klaar. En zo zakken we verder af naar mond, oksels, billen, tenen.

De voorstelling pretendeert iets ondeugender te zijn dan dat ‘ie is. Ongetwijfeld bedoelen Niek Barendsen en zijn tegenspeelster (wier naam nergens wordt vermeld, de aanduiding e.a. volstaat) deze voorstelling behoorlijk ironisch. Maar dat is een aanname die niet uit de voorstelling voortvloeit. Nadat alle stappen van de workshop zijn doorlopen en er een klein quizje heeft plaatsgevonden, is de voorstelling (een minuutje of twintig later) weer gedaan. Wie zijn deze twee mensen? Waarom willen ze kinderen zo krampachtig schoon zien? Waren ze altijd zo, of waren het vroeger ook viespeuken? Of zijn ze dat stiekem nog steeds? Prangende vragen, waar ik helaas het antwoord niet op heb; er wordt helemaal niets duidelijk over deze twee dubieuze, obessieve mensen.

Geen drama dus. Er ontstaat uiteraard de nodige hilariteit zodra het over kots, poep, pies en schimmel gaat, maar is dat het niveau dat je opzoeken wilt? De workshoptips waren vaak niet origineel, en ook de interactie met het jonge publiek was niet altijd even sterk. Een jong meisje werd letterlijk gevraagd even haar mond te houden omdat ze er steeds doorheen praatte. Maar je kan een jong publiek niet steeds vragen te reageren en dan de mond snoeren op het moment dat het je zelf niet uitkomt. Speel er dan maar tegenop.