Husbands
Gaël Domenger / Choreographic Lab without Frontiers & Korzo producties
★★★☆☆ Dans
26 januari 2013 - Korzo studio - Speellijst
Tijdloos verhaal over verlies en mannenvriendschap
Door gepubliceerd 29 januari 2013

Met grote voorzorg vangen de drie mannen het blote lichaam van hun vallende vriend op. Het is een mooi en treffend moment in de voorstelling Husbands die de sterke band tussen vier vrienden symboliseert. Tegelijkertijd gaat er een grote kwetsbaarheid van uit. De dood doet al bij aanvang van de voorstelling zijn intrede als een stem op tape door de zaal klinkt, sprekend over het afscheid van Stuart Jackson. De drie in zwarte pakken gestoken mannen op rij roepen het beeld van een begrafenis op.

De Franse choreograaf Gaël Domenger baseerde zijn voorstelling op de gelijknamige film Husbands (1970) van John Cassavetes. Slechts bij aanvang en einde zijn korte tijd filmprojecties zichtbaar, de choreograaf maakte met dansers Yvan Dubreuil, Ederson Rodrigues Xavier en Jean Gérald Dorseuil vooral een fysieke en psychologisch geladen vertaalslag.

Het wegvallen van een van de vier vrienden zet een stroom van emoties en gebeurtenissen in gang. Letterlijk, want de mannen bewegen zich tijdens de voorstelling voort als een kluwen die dan weer stevig is opgerold en even later weer wat losser raakt en soms uiteen dreigt te vallen. Hierin heeft Domenger het enthousiasme, de bravoure, de baldadigheid en de vechtlust van de mannen verknoopt. Zo nu en dan breekt een van de vrienden uit en draaft door. Op afstand kijkt de rest toe.

De drie musici, zanger Beñat Achiary, accordeonist Phillipe Ezcurra en percussionist Ramon Lopez, bevolken met de dansers het grotendeels kale toneel. Zij zwepen de vriendenclub met hun muziek steeds verder op en slaan zo nu en dan een arm om een schouder ter ondersteuning. De stem van de zanger gromt, kreunt en jankt, zijn klaagzang gaat door merg en been.

De film Husbands is een tijdloos verhaal over verlies en mannenvriendschap. De keuze van Domenger om dit verhaal naar een dansperformance te bewerken is interessant. Hij neemt er flink de tijd voor om de onbestemde reis vol uitspattingen verder en verder te voeren, waardoor de voorstelling wat langdradig wordt en na verloop van tijd nog weinig toevoegt. Maar het einde is dan weer sterk, met de drie vrienden die stil en verbijsterd achterblijven.

(foto: Robert Benschop)