‘Het gaat goed met Nederland’, opent Johan Hoogeboom de nieuwe voorstelling van Andermans Veren Live. Toch valt er altijd wel wat te verbeteren, aldus de vele cabaretiers die zich in de loop der jaren bezig hebben gehouden met maatschappijkritische liederen. Onder het mom van Hoe goed wil je het hebben? laten de vijf artiesten van Andermans Veren Live liedjes horen vol ontevredenheid, geluk, en politiek activisme.

De formule van het theaterprogramma is gebaseerd op het radioprogramma van Kik van der Veer, waarin wekelijks Nederlandstalige cabaret en kleinkunst te horen zijn. Ook aan de selectie voor de theaterversie werkt Van der Veer mee. Het programma belooft altijd de beste nummers uit honderd jaar Nederlandstalige theatermuziek te selecteren rond een thema. Met het tienjarig bestaan van Andermans Veren Live is het thema nu Hoe goed wil je het hebben? De beste liedjes over streven naar het beste.

Johan Hoogeboom, Mirthe Bron, Matthias Valk, Kirsten Berkx en Bas Marée hebben ruim twintig liedjes verwerkt in de voorstelling. Hoogeboom begeleidt de meeste op de piano, afgewisseld door Bron. Marée pakt de gitaar. Sommige liedjes zijn omgezet naar modern arrangement, andere meerstemmig gemaakt en de hits meer als het origineel, zoals het kleine liedje ‘Margootje’ waarin Valk de klanken van Wim Sonneveld prachtig nabootst.

De selectie kent een prettige afwisseling tussen grappig en verdrietig, bekend en onbekend. Met het thema blijk je alle kanten op te kunnen. Naast kritiek op politiek beleid valt bijvoorbeeld ook overspel onder ontevredenheid. En kun je ook gelukkig zijn denkend aan een dorpje in Limburg.

De grappig bedoelde overgangetjes tussendoor komen wat gerepeteerd over, met weinig overtuigend geharrewar tussen de mannen en de vrouwen. Ze lijken elkaar niet goed genoeg te kennen om fatsoenlijke plaagstootjes te kunnen uitdelen. Dat kan nog groeien in de loop van de toer. De grootste zorg is natuurlijk besteed aan het maken van interessante meerstemmige arrangementen en het overbrengen van de liedjes. Met goed resultaat.

De grootste indruk maken Bas Marée en Kirsten Berkx. Ze nemen de snelste liedjes met de ingewikkeldste melodielijnen voor hun rekening, zoals het ‘Lied zonder calorieën’, dat Jasperina de Jong ooit in haar eentje wist af te ratelen, maar nu een duet is geworden. Berkx beschikt bovendien over een enorm bereik, wat ze laat horen als ze een kattenhymne aanheft in het vooroorlogse ‘De kat zat op het plat’.

Leuk om te zien hoe onderkoelde cynicus van het eerste uur Johan Hoogeboom tevreden blijkt te kunnen glimlachen als hij ziet hoe de artiesten los gaan op hun favoriete nummers. Zo goed willen we het hebben.