De ‘ZORG’ is het schrikbeeld van de toekomst. Heerser Q heeft deze machine ontworpen, hij ‘Zuigt Ongevallen, Risico’s en Gevaren’. Want veiligheid gaat voor alles in de stad van Q. Buiten komen de mensen niet meer, dat is verboden. Eten komt uit de kraan. De rust wordt bewaard met Kalmeer TV, waar je naar etende goudvissen kunt kijken.

Al lijkt het best grappig allemaal, het toekomstbeeld dat in de voorstelling Het geheim van Q van Het Filiaal wordt geschetst en waarin niets mag is heel beangstigend. Terwijl het doel ervan volgens heerser Q het tegenovergestelde is. M leeft in deze toekomst met haar vader, moeder en opa. Alleen opa heeft stiekem heimwee naar het verleden en op een dag is hij verdwenen. M gaat hem achterna en belandt in een onbekende, nieuwe wereld.

Vanaf het begin van de voorstelling nemen spelers Ramses Graus en Gabby Bakker je mee in het verrassende verhaal van M. Zij filmen met vinger- en videocamera’s de ontwikkelingen in miniatuurdecors en bouwen deze razendsnel om terwijl de scènes zich ontvouwen. Een tafel vol bakstenen wordt in de geprojecteerde film een stad vol gebouwen. Verkeer rijdt door de straten en vogels vliegen door de lucht. Er hangt was aan de lijn en er zijn bomen. Maar dat was in het verleden. Een ver weggestopt verleden waarover zelfs niet meer gepraat mag worden. Want de ZORG kan zomaar om de hoek komen en wat er dan gebeurt weet niemand.

Tijdens Het geheim van Q is het voor Graus en Bakker hard werken om alles goed en snel te laten verlopen, maar tussen al hun bezigheden wisselen ze soepel van rol en spelen ze rustig en overtuigend. De aandacht voor details in de voorstelling is lovenswaardig. Het is een ijzersterk idee om de gebeurtenissen rondom M in haar miniatuurwereld vanaf de vloer te filmen. Je ziet alleen de laarzen en benen van de hoofdrolspelers en hoort hun stemmen. Dat maakt het extra spannend.

(foto: Joris van Bennekom)