In het amateurvoetbal fungeert Jasper van der Veen als beschermende buffer voor opgekropte frustraties van de zesde klasse reserve. Als zelfbenoemde pleaser offert hij knieschijven en kruisbanden om het liefdesverdriet en onvermogen van zijn tegenstanders te helpen verwerken. Maar in zijn debuutprogramma lijkt het erop dat Van der Veen zelf een andere uitlaatklep heeft om dat pleaser-zijn te verwerken: het cabaretpodium.

In 2019 toonde Jasper van der Veen zijn onderscheidende talent op het Leids Cabaretfestival, waar hij de Jury- en Publieksprijs ontving. Voor een van de meest veelbelovende cabaretiers van 2020 volgens zowel NRC als de Volkskrant zorgde het coronajaar voor een onwelkom vooruitschuiven van zijn debuut. Nu is het dan toch tijd – met de dreigende lockdown op komst verschoof hij zijn première voor de zekerheid een weekje naar voren.

Op het Leids Cabaretfestival viel hij al op door zijn solide podiumpresentatie, en dat is niet veranderd. Als een vis in het water is Jasper van der Veen op het podium. Charismatisch en ontspannen houdt hij zijn publiek makkelijk geboeid. Zo nu en dan zoekt hij feedback van de zaal, gaat in gesprek, herhaalt een vraag en formuleert een gevat antwoord. Neemt een slokje water en hervat zijn verhaal, precies waar hij was gebleven, zonder in te zakken of in de war te raken.

De show is een uitbreiding van het festivalprogramma uit 2019. Van der Veen wordt geconfronteerd met dertigersdilemma’s. Terwijl zijn beste vriend Bram de ene na de andere voorspelbare beslissing neemt om verder te lopen over het platgetreden pad van de levensweg, heeft hij zelf de behoefte helemaal nog niet om die weg in te slaan. Naast pleaser is hij ook een rebel, namelijk. Hoe verscheurend die combinatie ook klinkt, in Het dreigt volslagen goed te komen leven die twee kanten van de hoofdpersoon vrolijk langs elkaar heen.

Van der Veen heeft duidelijk veel talent voor het podium, inhoudelijk is het een redelijk veilig programma. Hij rekent op publieksparticipatie, houdt zijn onderwerpen dicht bij zichzelf en een echt controversiële twist blijft uit. Als hij praat over de dikke SUV van vriend Bram, als hij het activisme van de klimaatbewuste jeugd bewondert ten opzichte van de lamgeslagen houding van dertigers als hijzelf; het lijkt alsof hij iets weglaat, een allemansvriend probeert te blijven.

Een prima strategie, het publiek heeft een prettige avond en Van der Veen maakt een goede eerste indruk. Toch is het hoopgevend dat hij zich in de regie van Peter van de Witte met Het dreigt volslagen goed te komen probeert te ontworstelen aan het pleasen. Als hij nu die rebelse kant wat nog meer de ruimte geeft, zou er zomaar iets heel erg onderscheidends tevoorschijn kunnen komen.