Here We Live and Now geeft choreografietalent uit Den Haag een kans om nieuw werk te maken en presenteren. Dat klinkt nogal plaatselijk, zeker voor een zo internationale kunst als de dans, maar vooruit, elk initiatief dat talent steunt is er een. Korzo en het Nederlands Dans Theater maken samen de selectie: Zahira Suliman, Antonin Rioche en Wubkje Kuindersma. Helaas ging de bijdrage van de laatste niet door.

De wortels van Zahira Suliman (1991) liggen in Korzo. Ze kreeg er les bij Crosstown en studeerde vorig jaar af bij Codarts in Rotterdam als docent dans. In In Between Empty Spaces laat ze vier dansers met gespreide benen door de knieën gaan terwijl hun armen naar links en rechts wuiven als zeewier. Daarna komen ze los en wentelen ze door de ruimte, soms apart, soms samen, soms vertragend, soms versnellend, van het grote gebaar tot kleine vingerbewegingen. Als stofdeeltjes die door de ruimte dansen. Dat gaf Suliman ook de inspiratie voor haar stuk: stofjes laten zien dat de ruimte die leeg lijkt, niet leeg is. De dansers tussen de zwarte gordijnen op de witte vloer lijken niet autonoom, maar overgeleverd aan de krachten van lucht en licht.

Antonin Rioche (1994) kwam uit Frankrijk naar Den Haag, aangetrokken door het NDT, en werd een huischoreograaf van Korzo. Finally a Sign of Life laat zich bekijken als de gang van donker naar licht, concreter als het overkomen van een depressie. Als het publiek binnenkomt, dansen Rioche en Katarina Van den Wouwer ver van elkaar, langzaam, in zichzelf gekeerd, op langgerekte elektronische akkoorden. Dan vallen ze neer – hij rechtsachter, zij linksvoor. Minutenlang blijven ze op hun rug liggen. Dan komt de beweging moeizaam en voorzichtig terug en schuiven ze geleidelijk achterwaarts naar elkaar toe, tot ze met de ruggen tegen elkaar zitten en rug aan rug samen dansen. Ze krijgen weer oog voor elkaar en voor de wereld om hen heen. Het plezier in bewegen komt terug, onderstreept door getwitter van vogels, kinderstemmen, open blikken, gelach, vuurwerk en gejuich.

Jammer dat net de bijdrage van het meest veelbelovende en verst gevorderde talent niet doorging. Wubkje Kuindersma kreeg in 2016 de BNG Bank Excellent Talent Award voor choreografisch talent, kreeg een artistic partnership bij The Center for Ballet and the Arts in New York en maakte al stukken van Amsterdam (Het Nationale Ballet) tot Denemarken en China. Tijdens een van de laatste repetities blesseerde een van haar dansers zich, zodat we haar bijdrage Tamashii te goed houden.

Zo kwetsbaar als het dansende lichaam is, zo kwetsbaar is ook de creativiteit. De twee choreografieën van de avond zijn keurig en braaf. Je zou jong talent wat meer peper toewensen. Kom op, kleur naast de vakjes en bestorm de hemel. ‘Korzo biedt dit seizoen een prachtig programma dat sprankelt, durft, schuurt en verrast’, zegt het theater. Daar blijven we op hopen.

Foto Finally a Sign of Life: Alex Avgud