Recensie

Ha Ha Happiness
Nhung Dam / Koos Terpstra / Urban Myth
★★★☆☆ Toneel
31 maart 2017 - Tweetakt, Trekkerschuur, Utrecht - Speellijst
Altijd op zoek naar geluk
Door gepubliceerd 31 maart 2017

In haar nieuwste solo wil theatermaker Nhung Dam het met ons hebben over geluk. Een breed begrip: geluk is tenslotte voor iedereen iets anders. Voor haar vader was het de eerste loempiakraam van Groningen openen. Voor haarzelf, jaren later, het uitbrengen van haar eerste roman. Die verschijnt eind april bij De Bezige Bij.

Het gebeurt echter niet vaak dat het geluk zich bijna aan je opdringt. En als dat dan wel gebeurt, is er nog steeds een grote kans dat je het door je vingers laat glippen. Dat ontdekte Nhung Dam al op jonge leeftijd, in de jaren negentig, toen meedoen aan de Mini-playbackshow nog het hoogst haalbare geluk was. In ieder geval voor Dam, vertelt ze. Ze logeerde destijds bij vrienden van haar ouders, die op een avond Jacques d’Ancona te eten kregen. Aan de eettafel met een jurylid uit het programma van je dromen: de weg naar geluk lijkt haast geplaveid. Toch krijgt de kleine Dam de vraag niet over haar lippen; en verlaat d’Ancona later nietsvermoedend het huis, een inmiddels als Celine Dion verkleedde Dam achterlatend.

In een aanstekelijk relaas (dat ze samen met Koos Terpstra maakte) van ruim een half uur neemt Dam ons mee van haar kinderjaren, via haar pubertijd naar haar leven als (jong)volwassene. Meermaals benadrukt ze de onzekerheden die ze had als kind om haar uiterlijk. Inmiddels ziet ze er de humor maar van in. ‘Wil je iets maken wat ertoe doet, dan moet je jezelf belachelijk maken’, leerde een vriend haar later.

In losse anekdotes, observaties, en gedachtegangen grasduint Dam door haar eigen leven, tot aan het moment waarop ze op het punt staat te debuteren als romanschrijver. Haar verhaal is vermakelijk maar volstrekt ongevaarlijk. Ook verliest ze bij vlagen haar thematiek te veel uit het oog, waardoor het wat diffuus wordt welk verhaal Dam ons wil vertellen. Maar met haar persoonlijke insteek, haar licht-humoristische toon en de intieme setting weet ze haar publiek toch voor zich te winnen.

Foto: Stephan Vanfleteren

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

LET OP: op deze recensie rust auteursrecht. Voor geheel of gedeeltelijke overname, in welke vorm dan ook, is vooraf toestemming nodig van de uitgever.

Elders

de Volkskrant
★★☆☆☆
'De analogie zwalkt nog wat. En haar spel is mooi licht, maar ook eenvormig. Meer tegenkleur zou haar zoektocht naar geluk goed doen. Al krijgt ook zij een regenboog cadeau.' Annette Embrechts
Telegraaf
'Met het wad en de Boschplaat als decor, verweeft zij als kind van Vietnamese bootvluchtelingen persoonlijke en biografische elementen met flarden van klassieke vertellingen. Wat zoekend naar evenwicht soms, maar wel charmant en met de potentie om deze voorstelling samen met regisseur Koos Terpstra nog wat pakkender te maken dan nu het geval is.' Marco Weijers
NRC Handelsblad
'Hoewel ze niet veel meer doet dan vertellen in een geel jakje op een leeg veld weet Nhung Dam, in de regie van Koos Terpstra, een uur lang de aandacht van haar op tuinstoelen gezeten publiek vast te houden. Met haar poëtische vertelwijze, de alerte verwijzingen naar de omgeving en met de emotionerende kracht van haar worsteling en haar twijfels.' Ron Rijghard

Speellijst

De eerstvolgende drie speelbeurten van deze voorstelling:

Verwante artikelen

Tags

, , , ,

  • Elders

    de Volkskrant
    ★★☆☆☆
    'De analogie zwalkt nog wat. En haar spel is mooi licht, maar ook eenvormig. Meer tegenkleur zou haar zoektocht naar geluk goed doen. Al krijgt ook zij een regenboog cadeau.' Annette Embrechts
    Telegraaf
    'Met het wad en de Boschplaat als decor, verweeft zij als kind van Vietnamese bootvluchtelingen persoonlijke en biografische elementen met flarden van klassieke vertellingen. Wat zoekend naar evenwicht soms, maar wel charmant en met de potentie om deze voorstelling samen met regisseur Koos Terpstra nog wat pakkender te maken dan nu het geval is.' Marco Weijers
    NRC Handelsblad
    'Hoewel ze niet veel meer doet dan vertellen in een geel jakje op een leeg veld weet Nhung Dam, in de regie van Koos Terpstra, een uur lang de aandacht van haar op tuinstoelen gezeten publiek vast te houden. Met haar poëtische vertelwijze, de alerte verwijzingen naar de omgeving en met de emotionerende kracht van haar worsteling en haar twijfels.' Ron Rijghard