Schitterende kostuums, indrukwekkende acts, veel humor, muziek en stralende glimlachen, dat alles en nog meer verwacht je van het Great Christmas Circus, dat zich op de eigen website aankondigt als het mooiste kerstcircus van Noord-Holland. Een traditioneel circus – zij het zonder dieren – met een clown, showgirls en veel acrobatische (lucht)kunstenaars, wat een indrukwekkende totaalervaring zou moeten bieden. De enorme circustent staat opgebouwd bij de Bazaar in Beverwijk, goed passend bij de gezellige drukte van de veelkleurige marktomgeving.

Al in de entree is het lekker warm en gezellig, en ook in de grote tent is het aangenaam, hoewel daar geen spoor van kerst te bekennen valt. Op de premièremiddag duurt het even wat langer voordat de show begint. Dan, een tikje ontregelend, begint de show direct met een act op de hoge draad. Geen spreekstalmeester, geen grandioze openingsspeech, gewoon een geslaagde performance van het duo Alambria, twee goed op elkaar ingespeelde evenwichtskunstenaars met jarenlange internationale ervaring. Dat de vrouwelijke helft van dit duo fysiek wat aan de zware kant is, maakt deze act eigenlijk alleen maar interessanter.

Na deze vlotte binnenkomer stroomt de reeks optredens achter elkaar door. Het is jammer dat de volledige artiestenlijst nergens bekend wordt gemaakt, zodat het onmogelijk is om in deze recensie iedereen te bespreken. Boeiende en minder boeiende acts wisselen elkaar af. Veel aerial werk is er te zien; variaties op luchtacrobatiek en tissue acts. Zoals de lieflijke Katrina Lacey die een stuk of tien hoepels om haar lijf laat draaien terwijl ze aan een hand omhoog wordt gehesen. Of de intense Liina Aunola, een Finse luchtacrobate die hoog in de nok van de tent met een dik touw indrukwekkende toeren uithaalt. Mooi is haar ontwapenende gezichtsexpressie wanneer ze staand in een lus van het touw van kant naar kant zwiert. Het maakt haar performance ‘menselijker’ dan veel andere, zeker ook in combinatie met haar partner.

Er zijn nog wel een paar knappe acts, zoals de drie stuntmotoren die in een ronde kooi rondracen (de Globe of Speed) en de vrouw die op een stilstaande motorfiets acrobatische kunsten uitvoert. Maar er zijn ook veel momenten die aandoen als een gemiste kans. Zo mist clown Mingo scherpte in zijn performances en is hij meestal helemaal niet grappig. Zijn homofobe reactie als hij ‘per ongeluk’ bij een man op schoot gaat zitten is echt niet meer van deze tijd. Ook de beha-grap die de niet-grappige beschonken trampoline-artiest bij een bezoekster uithaalt, is echt te flauw voor woorden. En zo zijn er meer momenten waarop je denkt: jammer. De eeuwig lachende showgirls met hun verenboa’s en hoge hakken zijn bijna nog het meest lachwekkend, ware het niet dat het vrouwbeeld dat zij representeren zo jammerlijk achterhaald is.

Dit circus zou met enkele kleine inhoudelijke ingrepen zo veel kunnen winnen aan charme en authenticiteit. Eigenlijk is het ontbreken van een spreekstalmeester al het eerste duidelijke teken van waar het in de rest van deze haperende show aan ontbreekt: samenhang en inhoudelijke visie. Het Great Christmas Circus blijft hangen in een eenvoudige aaneenschakeling van knappe kunsten.