Met zijn voorstelling-in-een-doosje weet Phi Nguyen een nieuwe blik uit te lokken op wat het eten en delen van een maaltijd kan betekenen.

Het is weer eens wat anders – een theaterervaring die in een doosje aan huis wordt geleverd. Het Geluksdingen in je dinges (ver)geefpakket van theatermaker en chefkok Phi Nguyen bestaat uit verschillende zakjes en bakjes met gerechten, halffabrikaten en ingrediënten, een handleiding voor de bereidingswijze en een aantal QR-codes naar de bijbehorende video’s en muziek. In een warme Soundcloud-introductie legt Nguyen uit dat het idee een voortvloeisel is uit de geannuleerde herneming van zijn project Koken voor Kakera Akotie, dat ook al theater en koken met elkaar vermengde: omdat dat project vanwege de lockdownmaatregelen onmogelijk werd, vatte hij het plan voor een meer ‘coronaproof’ werk op.

Het idee achter dit (ver)geefpakket is dat het de ontvanger uitnodigt/dwingt tot het organiseren van een gezamenlijke maaltijd die als een soort do-it-yourself ‘Veenproef’ fungeert: de bijeenkomsten die de Veenfabriek organiseert waarop kleine creaties en eerste aanzetten met het publiek worden gedeeld. Dit betekent dat je als gastheer of -vrouw verantwoordelijk bent voor sfeer, aankleding en ‘een welkomstwoord voor je gasten’ – naast natuurlijk het (af)bereiden van het vijfgangendiner dat Nguyen heeft voorbereid. Eh, no pressure!

De recepten zijn goed genoeg uitgelegd zodat zelfs een leek ermee aan de slag kan, maar het helpt enorm als je (zoals ik) een partner of vriend(in) hebt met het culinaire talent om de gerechten van Nguyen zowel esthetisch als qua smaak optimaal tot hun recht te laten komen (of dat talent zelf hebt, natuurlijk). De smaken en culinaire invloeden zijn zeer gevarieerd, omdat ze sterk zijn toegespitst op de bijbehorende muziekfragmenten die Nguyen uit verschillende Veenfabriekvoorstellingen van de afgelopen jaren heeft geselecteerd.

De steeds verrassende connectie tussen het eten en de muziek is de grote kracht van Geluksdingen in je dinges. Een kalm opgebouwde fagotcompositie van Ton van der Meer uit Alles van waarde luidt de maaltijd op aangename wijze in, met een zoete aardappel-wortelsoep die met zijn zachte textuur al even gemakkelijk je keel inglijdt. In de gang daarna begint Nguyen echter op een spannende manier met frictie te spelen: The witnesses, een lied over slavenhandel uit Koken voor Kakera Akotie, ligt zwaar op de maag. Nguyen serveert er een ‘Krieltje Oorlog’ bij, gebakken aardappeltjes overgoten met boemboe voor pindasaus, waarop Nguyen een Nederlands vlaggetje suggereert als ‘extra koloniaal tintje’. Zo slaagt hij er op bijzondere wijze in om écht na te denken over wat je eet: aardappelen én pinda’s komen oorspronkelijk uit Zuid-Amerika en de boemboe is Indonesisch, waardoor de reikwijdte en daarmee de impact van het kolonialisme centraal komt te staan.

Steeds opnieuw slaagt Nguyen erin om zo net een andere draai aan de culinaire ervaring te geven, en in theatrale termen over het eten op je bord en in je mond na te denken. Het modernistische ‘Stockhausen’ uit Atlantis wordt vergezeld door een ‘space bite’ –  een partje sinaasappel besprenkeld met knettersuiker, zodat ook de mouth feel avant-gardistisch aandoet. En het mierzoete dessert met een glaasje vruchtenvieux past qua uitgelatenheid perfect bij de feestelijke Klezmer van La Compagnie du Tire Laine, die zo’n belangrijke rol speelde in Pinokkio.

Het Geluksdingen in je dinges (ver)geefpakket is daarmee een bescheiden doorbraak in het oeuvre van de Veenfabriek, omdat het bewijst dat smaak nét zo’n artistiek-inhoudelijke rol kan spelen in een theatervoorstelling als de audio-visuele elementen.