Recensie

Geen paniek!
DeLaMar Producties
★★★☆☆ Toneel
25 juni 2017 - DeLaMar Theater, Amsterdam - Speellijst
Ingenieuze, maar niet echt sprankelende theatermachine
Door gepubliceerd 26 juni 2017

Als er één stuk is waarop de term running gag van toepassing is, dan is het wel Noises off van Michael Frayn, als Geen paniek! de zesde zomerkomedie van DeLaMar Theater. Niet alleen in details als het constante gezeul met borden sardientjes en gesleep met dozen en tassen. Maar bovenal in de constructie waarbij het publiek daadwerkelijk driemaal dezelfde klucht krijgt voorgeschoteld.

In de eerste akte zien we hoe regisseur Olivier Treffers (Dick van den Toorn) met derderangs acteurs de derderangs klucht Niets aan instudeert. Actrice Kitty van Veen (Tjiske Reidinga) stapelt daarbij fout op fout. Gek wordt Treffers ervan: hoe moeilijk kan het nou zijn om een bord sardientjes te laten staan en een krant mee te nemen nádat je te telefoon hebt opgehangen? En moet Frederik Tol (Guy Clemens) nou echt bij alles zeuren over de motieven van zijn personage? En kan iemand voorkomen dat Joris (Peter Bolhuis) naar de drankfles grijpt? Om alles nog ingewikkelder te maken, heeft Treffers een affaire met zowel regie-assistente Merel (Pauline Greidanus) als met een van de hoofdrolspelers.

Ondanks enkele rake grappen is dit deel voor de pauze te traag. Veel geslaagder is de tweede akte, waarin het publiek een uitvoering van Niets aan meemaakt, waarbij het complete decor is omgedraaid. Dan zien we dat in de wie-komt-door-welke-deur-op-klucht timing alles is, terwijl gelijktijdig de spelers hun onderlinge ruzies uitvechten.

In het derde deel, waarin het decor weer normaal staat, volgt nogmaals de klucht, waarbij als gevolg van onderlinge irritaties alles misgaat. Zeer vermakelijk is daarbij Johanna Hagen als de onverstoorbare actrice Bibi Pasman. Na twee maanden reizen door de provincie, zit zij zo vast in haar rol dat zij niet eens merkt dat haar tegenspeler iets geheel anders zegt dan in het script staat, zij volgt haar cues blindelings. Dit tot steeds grotere wanhoop van Victor Lemaire (Peter Blok) die de al te platte komedie nog enigszins begrijpelijk voor het publiek probeert te houden. Totdat ook hij struikelt en op spectaculaire wijze van de trap valt.

Frayns stuk was in 1982 meteen een hit in Engeland en veroverde een jaar later ook Broadway. Tientallen ensceneringen volgden, ook in ons land, als Allen of Koppen dicht. Tryater maakte in 2001 zelfs een Friese versie: Wát in teater! Verwonderlijk is dit wereldwijde succes niet. Op zijn beste momenten is Noises off namelijk een ingenieuze theatermachine die eenmaal op gang gekomen niet meer te stoppen is.

Cruciaal in deze machinerie zijn de acteurs en voor Geen paniek! heeft regisseur Antoine Uitdehaag de beschikking over een ijzersterke cast die voortreffelijk op elkaar is ingespeeld. Het is juist daarom zo jammer dat hij ze voortdurend in hetzelfde register laat spelen. Het onderscheid tussen de personages in de klucht en de acteurs achter de schermen komt zo te weinig uit de verf om van Geen paniek! een echt sprankelende komedie te maken.

Foto: Leo van Velzen

20 Reacties

  1. Yvette
    Geplaatst op 8 juli 2017 om 07:09 | Permalink

    Werkelijk slecht getimede klucht die blijkbaar niet het originele niveau haalt van oorspronkelijke stuk. Wie niveau van goede klucht verwacht zoals vroeger zal het hier niet halen ondanks ster acteurs. We zijn in de pauze gillend weggelopen.

  2. Happy
    Geplaatst op 9 juli 2017 om 08:52 | Permalink

    Een slechte, banale en humorloze produktie. Ook wij zijn in de pauze gevlucht voor deze geldklopperij om acteurs nog even snel een paar centen bij te laten verdienen. Schaam je!

  3. Arjen Reudink
    Geplaatst op 10 juli 2017 om 11:50 | Permalink

    Een uitstekende klucht met goed op elkaar ingespeelde acteurs – voor de pauze was het tempo inderdaad laag en de grapdichtheid niet al te best, maar degenen die zijn weggegaan hebben het tweede deel gemist, waar het vuurwerk begon en het talent van de spelers alle kans kreeg om vol uit te gaan in deze hilarische voorstelling. Ik hoop dat John Lanting een keer gaat kijken om te genieten van het genre waar hij zoveel voor heeft betekend in Nederland.

  4. Caroline
    Geplaatst op 16 juli 2017 om 07:39 | Permalink

    Heel erg geestig deze klucht die mij terugbracht naar de John Lanting-achtige taferelen uit de jaren 70. Respect voor de spelers die in een hoog tempo de meest bizarre scenes voor en achter de scenes ten tonele brengen. Buikpijn van het lachen!

  5. Josje
    Geplaatst op 20 juli 2017 om 09:08 | Permalink

    Slecht, slechter, slechtst. Nog nooit zoiets treurloos gezien! In de napauze weggegaan…

  6. Rini
    Geplaatst op 20 juli 2017 om 18:47 | Permalink

    Ga vooral niet weg in de pauze want daarna wordt het ontzettend leuk!
    Heel erg genoten en ogen tekort om te zien wat zich allemaal afspeelt op het toneel. Vreselijke gelachen en bewondering voor de spelers.

  7. Loezie
    Geplaatst op 22 juli 2017 om 21:20 | Permalink

    Was echt een gewellig stuk! Ik heb in tijden niet zo gelachen. Wat een slecht commentaar voor zo een goed stuk. Wees blij dat er weer eens gelachen kan wordenin Nederland ipv al dat onnodige gezeur.

  8. Hanniek
    Geplaatst op 23 juli 2017 om 18:59 | Permalink

    Wij genoten met volle teugen. Niemand ging weg in de pauze. Groot en aanhoudend applaus na afloop

  9. Dirk
    Geplaatst op 25 augustus 2017 om 08:28 | Permalink

    Wat een verschrikking ,nog nooit zo’n onbenullig stuk gezien.

  10. Henk
    Geplaatst op 26 augustus 2017 om 23:40 | Permalink

    Wat een geweldig stuk! Als je in de pauze weggaat, mis je waar het eerste deel naar toe heeft gewerkt. Achter de schermen worden de onderlinge relaties uitgevochten, waarbij nauwelijks een woord wordt gewisseld. Het derde deel is zo mogelijk nog beter. Geweldige cast. Echt een aanrader!

  11. hans
    Geplaatst op 26 augustus 2017 om 23:50 | Permalink

    Hoe kun je nou een stuk goed beoordelen door in de pauze weg te gaan?
    Wij hebben tenminste, vooral ná de pauze, enorm genoten!!

  12. Johanna
    Geplaatst op 31 augustus 2017 om 18:46 | Permalink

    Ik kwam onvoorbereid op de dag zelf uitgenodigd door mijn zus. Overrompelend na de pauze, ook interessant dat ons tijdens de eerste scene de schrik om het hart sloeg: wat een goedkoop accent zet Reidinga op en wat speelt ze platvloers. Tot de dubbele laag blijkt en het tempo flitsend is tot het einde.

  13. Koen van Velzen
    Geplaatst op 3 september 2017 om 20:29 | Permalink

    Zondagmiddag 3 september matinee ,uit respect voor de overige bezoekers niet voor de pauze weggelopen , wat een kinderachtig slechte kindervoorstelling zonde van de mooie zondagmiddag , gelukkig nog heerlijk op het terras gezeten ,ongelofelijk dat deze acteurs zich hiervoor lenen( zal wel met €€ te maken hebben!)

  14. Loes Beaumont
    Geplaatst op 7 september 2017 om 23:56 | Permalink

    Ik vind deze voorstelling echt geweldig, ik raad het aan iedereen aan! Heel knap wat deze acteurs voor elkaar krijgen! De timing, tekst, deuren slaan, sardines!! Geweldig, ik heb lang niet zo hard gelachen. Ik snap de negatieve reacties van hierboven dan ook echt niet. Ik denk dat je de voorstelling niet begrijpt als je voor de pauze weggaat.

  15. Johanna
    Geplaatst op 17 september 2017 om 09:43 | Permalink

    Ook wij waren in de pauze bijna vertrokken: wat een makkelijke, goedkope klucht zonder humor. Toch maar gebleven. En gelukkig maar! Na de pauze draait alles om en begrijp je waarom het eerste deel is zoals het is. En echt, ik heb in tijden niet zo hard gelachen, de tranen stroomden over m’n wangen. Echt, blijf, het is de moeite waard!

  16. Susanne
    Geplaatst op 5 oktober 2017 om 23:30 | Permalink

    Als je in de pauze weg gaat mag je geen beoordeling achterlaten.
    Hilarisch. In de pauze zuchtte ik dat het me eigenlijk wel tegenviel, werd dus mooi voor de gek gehouden, fantastisch die kijk achter de schermen en huilen van het lachen bij het derde deel. Echt fantastisch.

  17. Belinda B
    Geplaatst op 13 oktober 2017 om 16:13 | Permalink

    Ook wij vonden het stuk voor de pauze matig met af en toe een glimlach. Maar degenen die het theater in de pauze hebben verlaten hebben de echte klucht gemist!!
    Want hoe knap speelde de cast hetzelfde stuk 3 keer anders in een chaos van deuren, trappen en rondvliegende borden. Diep respect voor de acteurs en ik heb lang niet meer gehuild van het lachen. Zo jammer dat de zaal maar half gevuld was.

  18. lisette
    Geplaatst op 16 oktober 2017 om 12:29 | Permalink

    Wat een herrie, alleen maar schreeuwen en slaan met de deuren. Nog erger dan John Lanting.

  19. Christina
    Geplaatst op 21 oktober 2017 om 10:39 | Permalink

    Wat jammer dat de voorstelling Geen Pniek niet dat bracht wat we verwachte.. vooral van de grappige Tjitke hadden we meer verwacht. Wij hadden het onze vriendin cadeau gedaan .. maar het was helaas een misser.
    Persoonlijk mis ik muziek in een voorstelling als deze en het deed me denken aan theater van de lach.. deurtje open deurtje dicht.. nee .. ik heb wel eens wat beters gezien😊

  20. Marlieke
    Geplaatst op 22 oktober 2017 om 17:19 | Permalink

    Mooi dom om in de pauze weg te gaan!
    Wij vonden het stuk hilarisch! Het begint pas na de pauze! Maar dat is ook precies de bedoeling…!!
    De opbouw is geniaal!
    De hele zaal lag dubbel ná de pauze! Juist het stuk ervoor is belangrijk om het stuk erna te snappen.
    We gaan niet zo vaak naar het theater maar dit smaakt naar meer!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

LET OP: op deze recensie rust auteursrecht. Voor geheel of gedeeltelijke overname, in welke vorm dan ook, is vooraf toestemming nodig van de uitgever.

Medewerkers

Gegevens uit de Theaterencyclopedie (beta)

auteur: Frayn, Michael
vertaling: Klinkenberg, Rob
regie: Uitdehaag, Antoine
muziek: Paleis van Boem, Het
kostuums: Cuykens, Catherine

Meer info over deze voorstelling op Theaterencyclopedie.nl

Elders

Het Parool
★★☆☆☆
'Het is jammer van de goede cast. Peter Bolhuis heeft een dodelijk saai personage. Niet alleen als inbreker in de te spelen klucht, maar ook als de acteur die de boef speelt is hij gereduceerd tot een onbetrouwbare dronkenlap. Guy Clemens weet met de droogkomische intonatie in zijn stem nog weleens echt grappig te zijn. En Tjitske Reidinga is natuurlijk ook weer van de partij - in een overgearticuleerde, dramatische rol die ze weliswaar goed kan, maar die we in verschillende varianten inmiddels al zo vaak van haar gezien hebben.' Sander Janssens
de Volkskrant
★★☆☆☆
'Een groot gemis is bovendien dat een stuk over theater daar zo weinig wezenlijks over weet toe te voegen. De getoonde clichés over de toneelwereld zijn intussen zo belegen dat ze enkel nog slaapverwekkend zijn. Dat je jezelf soms contrecoeur op een klein lachje betrapt, is puur te danken aan de inzet en kwaliteit van de acteurs.' Herien Wensink
NRC Handelsblad
★★★★☆
'Met hogeschoolkomedianten als Tjitske Reidinga, Peter Blok, Dick van den Toorn en Guy Clemens ontrolt zich hier echter een hoogst komische heksenketel. Te beginnen met het eerste bedrijf, waarin subtiel de draak wordt gestoken met de maniertjes van toneelspelers en het doorzichtige geklets van een regisseur die telkens gedwongen wordt beweegredenen voor zijn acteurs te verzinnen. En te eindigen met het pandemonium van het slot, dat volop aanleiding geeft tot een onstuitbare slappe lach.' Henk van Gelder
Telegraaf
★★☆☆☆
'Hoewel die gimmick van het kijkje voor en achter de schermen nog best aardig is, is het haast onvoorstelbaar dat Michael Frayn (de auteur van serieuzere toneelstukken als Kopenhagen en Democraten) zo’n draak van een stuk heeft afgeleverd. Als je denkt dat er echt geen schepje meer bovenop kan, dan gebeurt dat hier alsnog met emmerladingen vol. Van enige subtiliteit kun je Geen paniek! niet betichten.' Esther Kleuver
Trouw
★★☆☆☆
'Alle ouderwetse en banale clichés komen voorbij, terwijl het spel een ratjetoe aan stijlen vertoont: klucht, antiklucht, satire, komedie, gewoon je tekst zeggen. Kortom: vaktechnisch onevenwichtig en je moet ervan houden.' Hanny Alkema

Speellijst

De eerstvolgende drie speelbeurten van deze voorstelling:

Verwante artikelen

Tags

, , , , , , , , , , , ,

  • Elders

    Het Parool
    ★★☆☆☆
    'Het is jammer van de goede cast. Peter Bolhuis heeft een dodelijk saai personage. Niet alleen als inbreker in de te spelen klucht, maar ook als de acteur die de boef speelt is hij gereduceerd tot een onbetrouwbare dronkenlap. Guy Clemens weet met de droogkomische intonatie in zijn stem nog weleens echt grappig te zijn. En Tjitske Reidinga is natuurlijk ook weer van de partij - in een overgearticuleerde, dramatische rol die ze weliswaar goed kan, maar die we in verschillende varianten inmiddels al zo vaak van haar gezien hebben.' Sander Janssens
    de Volkskrant
    ★★☆☆☆
    'Een groot gemis is bovendien dat een stuk over theater daar zo weinig wezenlijks over weet toe te voegen. De getoonde clichés over de toneelwereld zijn intussen zo belegen dat ze enkel nog slaapverwekkend zijn. Dat je jezelf soms contrecoeur op een klein lachje betrapt, is puur te danken aan de inzet en kwaliteit van de acteurs.' Herien Wensink
    NRC Handelsblad
    ★★★★☆
    'Met hogeschoolkomedianten als Tjitske Reidinga, Peter Blok, Dick van den Toorn en Guy Clemens ontrolt zich hier echter een hoogst komische heksenketel. Te beginnen met het eerste bedrijf, waarin subtiel de draak wordt gestoken met de maniertjes van toneelspelers en het doorzichtige geklets van een regisseur die telkens gedwongen wordt beweegredenen voor zijn acteurs te verzinnen. En te eindigen met het pandemonium van het slot, dat volop aanleiding geeft tot een onstuitbare slappe lach.' Henk van Gelder
    Telegraaf
    ★★☆☆☆
    'Hoewel die gimmick van het kijkje voor en achter de schermen nog best aardig is, is het haast onvoorstelbaar dat Michael Frayn (de auteur van serieuzere toneelstukken als Kopenhagen en Democraten) zo’n draak van een stuk heeft afgeleverd. Als je denkt dat er echt geen schepje meer bovenop kan, dan gebeurt dat hier alsnog met emmerladingen vol. Van enige subtiliteit kun je Geen paniek! niet betichten.' Esther Kleuver
    Trouw
    ★★☆☆☆
    'Alle ouderwetse en banale clichés komen voorbij, terwijl het spel een ratjetoe aan stijlen vertoont: klucht, antiklucht, satire, komedie, gewoon je tekst zeggen. Kortom: vaktechnisch onevenwichtig en je moet ervan houden.' Hanny Alkema