‘Rood en geel is oranje, geel en blauw is groen…’ Bert en Ernie zongen het al enkele decennia geleden. Dat het mengen van kleuren voor jonge kinderen iets magisch is, hebben de makers van de 2+ voorstelling Geel goed begrepen. Dat ze dit vervolgens in een heldere, komische, muzikale en betekenisvolle verhaallijn hebben weten te vertalen, is zeer bewonderenswaardig.

Het begint al goed: met veel zachte verwonderende vrolijkheid worden we in de gele wereld van Geel ingewijd. Alles klopt tot in de details: de gele gitaar van muzikant en componist Thijs Felperlaan, de gele veters van mimespeelster Anastasiia Liubchenko. Samen wonen ze in een geel huisje, drinken ze gele thee en kijken naar gele tv.

Tot er een indringer komt in de vorm van een eitje. Een blauw eitje. En dat blauwe eitje hoort bij een blauw persoon (de verrassende percussioniste Yung-Tuan Ku). In eerste instantie verloopt de kennismaking nogal stroef, maar ze gaan via gedogen naar contact en samenwerking.

Nogal voorspelbaar lijkt het? Niet in deze speelse en nauwkeurige regie van bedenker Liubchenko en eindregisseur Sanne Zweije. Niet alleen weet ze drie onalledaagse en bijzondere performers volledig tot hun recht te laten komen, ze brengt deze ook op allerlei onverwachte manieren met elkaar in contact. Voeg daar een toverachtig glockenspiel, een actrice met circuskwaliteiten (Liubchenko), een grappig toeterend langharig monstertje en een doos vol sponswezentjes aan toe en je hebt een heerlijke jeugdvoorstelling, een pareltje dat zelfs de allerjongsten meesleept.

Overigens wordt Geel in een double bill aangeboden met Het grote kleurenballet, onder de titel ‘Familiefestival Kleurrijk’ van Theaterbureau Vanaf Twee. Het aardige daarvan is dat er in de foyer een uitgebreide speel- en onderzoekinstallatie staat waarin kinderen zelf kunnen experimenteren met vorm en kleur. Een leuke extra activiteit, heel geschikt voor regenachtige herfstvakantiedagen.

Foto: Willem Schalekamp