Loes wordt dertig en het publiek komt op haar verjaardag. Voor de gasten houdt haar vriend een rouwrede. Zo erg is het kennelijk; de voorstelling heet niet voor niks Future shock. Angst voor de ouderdom kennen we allemaal, maar Jeroen Rienks en Afke Weltevrede van Onderwater Producties hadden het thema op een handigere manier kunnen uitwerken.

Loes en Peter zijn een stel dat van toneelstukjes houdt. Hun levendige verbeelding leidt er bijvoorbeeld toe dat Peter haar dertigste verjaardag gebruikt voor een rouwspeech waarin hij Loes afschildert als een hulpbehoevende vrouw die op sterven ligt en zichzelf presenteert als een viriele man met een bruisend libido. Zij pakt hem terug met een afmattende fysieke checkup. Later presenteert hij zich in incontinentiebroekje en zij als demente taarteter. Tussendoor zijn op beeldschermen interviews met bejaarden te zien. Het meest ontroerende gesprek is dat met een vrouw die de ouderdom hekelt omdat die haar verhindert te zijn zoals ze is ‘in haar hartje’: eigenlijk is ze altijd de rebelse meid gebleven die ze vroeger was. Die rol mag ze niet meer spelen, want dat hoort niet bij haar leeftijd.

De combinatie van mensen in de kracht van hun leven en videobeelden van interviews met senioren was dit theaterseizoen eerder te zien in Heimat van Freek Vielen, Rebekka De Wit, Tom Struyf, Suzanne Grotenhuis en Harald Austbø. Zij woonden een tijdje in een bejaardenhuis uit nieuwsgierigheid naar die heel andere levensfase. Dat werkt beter dan de angst van Onderwater, gevat in hun minder goed uitgewerkte mozaïekje van fragmenten. Meer motivatie van de angst was de eenheid van de voorstelling ten goede gekomen. Intussen zijn de meeste scènes best genietbaar, inclusief het geknoei met slagroomtaart.

Is het echt zo erg om dertig te worden? Het uitgangspunt en de titel Future shock doen vermoeden dat de dertigste verjaardag een logisch moment is om de gedachten te laten afdwalen naar de laatste levensfase. Dat is natuurlijk aanstellerij. Intussen is angst voor de ouderdom een gewaagd thema voor een onbezorgd festival als De Parade; die lef verdient waardering. Net zoals de levenstips van een van de geïnterviewde ouderen. Wees niet bang. Blijf gelukkig. Je verandert niet. Als je genoeg liefde hebt, hou je het vol. Als de dood je wil hebben, pakt hij je.