De hemel ligt in gruzelementen op de vloer: alles waar een beetje lucht in zit heeft zich al voor aanvang van het dansconcert Fragments of Sky kriskras verspreid over de vloer. Pingpongballen, skippyballen, fitnessballen. Kussens, kapok en opbollend bouwzeil. Overal liggen elementen van een drumstel. Een fretloze basgitaar zweeft aan een touw. Na even speurwerk ontwaar je tussen de rotzooi acht lichamen: vier vrouwen, vier mannen. Op een lange dreinende toon komen die uiterst traag in beweging.

Een hand strekt zich uit, een hoofd draait naar links, een been knakt. De performers bewegen zo nadrukkelijk langzaam en in zichzelf gekeerd, dat je het gevoel bekruipt ook als toeschouwer uit de lucht te komen vallen. Waarom willen deze vier dansers en vier muzikanten ons getuige laten zijn van deze opgeblazen voorstelling van het collectief rond Iris van Peppen?

Deze Utrechtse choreograaf werkt graag met improvisatie, meditatie en vibratie. Ook in haar workshops hanteert ze pulserende en instinctieve methodes om het lichaamsbewustzijn van cursisten in het hier en nu te vergroten. Prima. Maar hier verspilde moeite. Voor een boeiende voorstelling ‘tussen punk en meditatie’ moet het wekken van performers uit een lamlendige sluimertoestand wel iets theatraals krijgen. Dat gebeurt nauwelijks. Iemand geeft een zwiep tegen de basgitaar, een ander veegt zo veel mogelijk pingpongballen aan de kant en een derde legt haar hoofd op een kussentje in de bassdrum.

Pijnlijk wordt het wanneer Rosa van Walbeek onder het bouwzeil kruipt en met uitgestoten stemklanken de positie van vocalist inneemt. Dan komen ook de muzikanten in actie: Quartus Vlak roffelt op de bij elkaar geharkte hihats, cymbalen en trommels, Marc Nukoop raust over zijn bas en Hugo Ariëns frunnikt aan zijn gitaar en elektronica. Dit moet het punkgedeelte van Fragments of Sky zijn.

Danseres Aida Guirro Salinas, in glanzend rode skinny broek, geeft het startsein voor een gezamenlijke springsessie. Kim Hoogterp, Makiko Ito en Bryan Atmopawiro volgen. Dit zou dan de apotheose moeten worden van dit ‘kijkspel voor de toeschouwer waarin ook haar of zijn lichamelijkheid wordt aangesproken, door pulse, affect en energie concreet te maken’, zoals de makers vooraf beloven. Gebakken lucht (in fragmenten). Je hebt vooral de neiging hen te smeken nog even naar een bunker of oefenruimte terug te keren.

Fragments of Sky volgt een spannende trend van dansconcerten, waarin de grens tussen dansers en muzikanten vervaagt. Zangers, gitaristen en toetsenisten bewegen, dansers drummen, zingen en bespelen snaren. De Utrechtse groep De Dansers beheerst deze cross-over tot in de finesses en heeft er inmiddels hun handelsmerk van gemaakt. Ook Anderea Leine en Harijono Roebana weten allerlei soorten (nieuwe) muziek en dans uitdagend te vermengen. Maar wat Iris van Peppen | Co hier met Fragments of Sky pretendeert, draagt nog geen fractie in zich van de attractie van dit soort fascinerende dansconcerten.