Hij is piepjong, afgetraind, en zijn performance een tikkeltje over de top. In Forever Young – The Show volgen we de fictieve Liam Nova, die bezwijkt onder de druk van een leven als superster. De ‘Club van 27’ vormt de inspiratiebron voor deze cross-over van elektronische muziek door Don Diablo, dans, film en theater.

Drie performers in astronautenkostuum torenen, ieder op een eigen podium, hoog boven het publiek uit. Dwaallicht schijnt over de menigte in Club Escape. Uit de speakers schalt een reglement in het Engels. Step closer to each other. Use your phones to shoot photos and videos. Make some noise! Op het achterliggende scherm wordt een video ingestart. Daan Schuurmans, in de rol van Liam Nova’s manager, zit semi-melancholisch achter een bureau. Hij vertelt over Nova’s jeugd: een simpele jongen uit een Amerikaanse voorstad, die opgroeit met zijn moeder en zijn geliefde zusje Julia. Het leven heeft grotere dingen voor hem in petto.

De hoofdrol is weggelegd voor de tweeëntwintigjarige Denzel Chain (Liam Nova). Na het volgen van De Herman Brood Academie ziet DJ Don Diablo een talent in Chain. Het jonge multitalent speelt de perfecte smooth boy, waar alle tieners voor in katzwijm vallen – denk Justin Bieber en Billie Eilish-achtige taferelen. Chain danst, acteert, en ramt op zijn basgitaar. Hoewel zijn lijf siddert en zijn stem naadloos aansluit op zijn bewegingen, komt hij als acteur minder goed uit de verf. Het is de charismatische danseres en zangeres Sherefa Yorks in de rol van zusje Julia, die meer diepte geeft aan het verhaal. Julia is Liams drijfveer om door te gaan (te ver!), gezien ze op jonge leeftijd om het leven komt – waarom of waaraan blijft in de verhaallijn onduidelijk.

Forever Young is ontzettend gelikt, de choreografieën zo strak dat ze pijn doen aan je ogen. Van wasbordbuiken tot hotpants en exploderend sexappeal. Ondertussen wordt op het grote scherm telkens plaats, jaartal en Nova’s leeftijd aangeduid, opbouwend naar die mysterieuze 27. De boodschap, bezwijken aan je eigen succes en de slechte mentale gezondheid (te veel sociale media) die dat oplevert, doet specifiek denken aan een aflevering uit de Britse serie Black Mirror. Hierin vertolkt Miley Cyrus popster Ashley O. Zij gaat ten onder aan de absurde verwachtingen van haar kenau-manager en fanschare. Hetzelfde gebeurt met Liam in Forever Young.

Hoewel de clubsfeer, strakke choreografieën en waanzinnige lasershows Club Escape omtoveren tot een ander universum blijft het geheel wat oppervlakkig. Schuurmans in de overdreven Amerikaanse rol van manager overtuigt niet, de verhaallijn is flinterdun en de aandacht, zéker op het BN’er podium, verzwakt na een half uur. Daarmee is Forever Young een gewaagd spektakel, maar slaagt deze ‘nieuwe vorm’ van stortytelling middels elektronische muziek, dans, film en theater niet.