Een strijkkwartet is bepaald geen alledaags verschijnsel op de Parade. Dat heeft het Ragazze Kwartet er niet van weerhouden zich (met versterkte instrumenten) in het feestgedruis te mengen.

In Utrecht hebben de vrouwen van het kwartet het voordeel dat ze pal naast de ingang van het terrein staan zodat iedere bezoeker bij binnenkomst langs hun tent loopt. Voor de voorstelling proberen ze dan ook buiten met een opgewekt uptempo nummer de aandacht van het publiek te trekken. En als de muziek niet opvalt dan springen hun slechtzittende kuikengele overalls wel in het oog.

Het Ragazze Kwartet brengt samen met sopraan Nora Fischer en percussionist Remco Menting muziektheater met avontuurlijke muziek. Hun voorstelling Foodlifecrisis, geregisseerd door Dagmar Slagmolen die ook het libretto schreef, is een mooie aanvulling op het bonte Paradepalet.

Het krappe decor van twee eenvoudige tegeltjeswanden met het opschrift ‘selectieruimte’ doet vermoeden dat we in zoiets als een kuikenmesterij verzeild zijn. De voorstelling bevat nog meer aanwijzingen in die richting, maar Wakker Dier hoeft er niet wakker van te liggen. Bloed vloeit er niet. Wel klinken er aantrekkelijk composities van de jazzhoornist Morris Kliphuis, die niet alleen bekend is van zijn trio Kapok en het Kyteman Orchestra, maar die ook componeert voor koren en ensembles. Hij schreef voor Ragazze nummers waarin verschillende achtergronden nog te herkennen zijn: minimal music, easy listening, een gedragen ballad.

De composities worden met een aanstekelijk enthousiasme en precisie uitgevoerd door de musici die ook a capella van wanten weten. Er is een opvallende rol weggelegd voor de percussionist die zich met een tamelijk ongebruikelijk instrumentarium in de strijd mengt, waaronder een messenset en een snijplank voor een opwindend snel geslagen ritme en een kliko als bass drum.

De theatrale kant van Foodlifecrisis komt niet helemaal uit de verf, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de meeslepend uitgevoerde muziek. Foodlifecrisis had dan ook best nog wat langer mogen duren.