Fellini
★★★★☆
Van den Bosch onweerstaanbaar als Fellini
Elisabeth Oosterling
12 oktober 2013
Gezien op 11 oktober 2013, Stadschouwburg Groningen

Als Federico Fellini is Ko van den Bosch onweerstaanbaar. In de nieuwe voorstelling van het Noord Nederlands Toneel is hij de Italiaanse cineast, bekend van onder meer La Dolce Vita (1960). Van den Bosch speelt de hoofdrol, schreef de tekst en deed samen met Ola Mafaalani de regie.

Fellini blijkt een eigenwijze man, wars van regeltjes of decadentie. In de NNT-productie zijn snippers uit zijn leven, herinneringen en dromen losjes aan elkaar geknoopt. Af en toe onderbreekt een opdringerige journalist de stroom aan fragmenten. Dan pareert Fellini zijn vragen. Meestal poëtisch, soms met een emmer.

Het is Van den Bosch’ handelsmerk: voorstellingen die humor, ironie en poëzie verenigen. Deze zeldzame toon klonk vorig jaar nog door in Don Juan. Daar voerde humor de boventoon, nu de poëzie. Hoewel deze stijl makkelijk kan doorslaan in meligheid of semifilosofisch gemijmer houdt Van den Bosch knap de balans tussen slapstick en serieuze momenten. Hij is fascinerend als de Italiaanse regisseur, die worstelt met zijn ambities en zich misschien net iets te vaak in dromen verliest.

Met zo’n hoofdrol is alle poeha op het toneel – de draaiende tribunes, sneeuw, een heuse ‘aerial artist’ – eigenlijk overbodig. Maar het NNT is nu eenmaal hofleverancier van spectaculaire podiumeffecten. In elke voorstelling dwarrelt wel iets uit de toneeltoren. Is het geen smeltend ijs (Medea), dan is het wel papier (Woensdag gehaktdag), sijpelen de cijfers van een klok (Alice in Wonderland) of sproeit bloed in het rond (Misdaad en straf). Toch levert het spektakel in Fellini heel mooie momenten op, zoals de schuivende gordijnen die steeds een nieuw tableau zichtbaar maken – precies zoals de fragmenten die de cineast zelf opvoert in zijn films. Van den Bosch draagt Fellini met verve, maar dankzij opzwepende muziek en tegenspelers als Peter Vandemeulebroecke en Maartje van de Wetering wordt het een verslavend spektakelstuk.

★★★★☆

‘Roodfluwelen circusgordijnen en wervelende scènes met clowns, een luchtacrobate en bruisende livemuziek roepen een betoverende wereld op. Die van de grootmeester van de Italiaanse film, Frederico Fellini. In Fellini combineert acteur en tekstschrijver Ko van den Bosch op unieke wijze Fellini’s leven met herkenbare filmscènes.’ Kester Freriks

★★★★☆
‘Maar Mafalaani en Van den Bosch is dat gelukt: met Fellini leveren een ze een mooie en 'evenwichtige' voorstelling af, exuberant en weelderig, maar nergens ooit zuchtend onder een teveel.’ Karin Veraart
★★★☆☆
‘Na de eerste fascinatie en na de zoveelste clownsact, muzikale parade, kunstzinnige monoloog en poëtische sneeuwbui blijken we halverwege de voorstelling inderdaad verdwaald. Zonder heldere rode draad dwalen we dan nog een uur langs mooie beelden en snippers droom die bij gebrek aan routebeschrijving betekenisloos en leeg blijven.’ Robbert van Heuven