Recensie

Eet je bord leeg (4+)
De Toneelmakerij
★★★☆☆ Jeugdtheater
18 februari 2018 - Jeugdtheater de Krakeling, Amsterdam - Speellijst
Vrolijke chaos en spelen met je eten
Door gepubliceerd 19 februari 2018

Veel ouders zullen zich herkennen in de situatie die zich keer op keer afspeelt in Eet je bord leeg. Jipski wil niet eten. Wat Momski en Popski ook proberen, het eten eindigt steevast op het hoofd van Popski, tot groot genoegen van de kinderen in het publiek. Van soep tot spaghetti of een bord vol worstjes, niets gaat erin. Terwijl Jipskies ouders blijven zoeken naar nieuwe opvoedingstechnieken, komt het eten in Jipskies fantasie tot leven.

Het leidt tot absurde scènes met levensgrote etenswaren: een pepertje en twee slablaadjes vormen een K-popgroep en de spaghetti verandert in rasta-pasta. De kostuums (ontworpen door Jorine van Beek), van grote komkommerpakken tot spekkies, roepen veel gelach op uit de zaal, met als hoogtepunt een rollade die opvoedingsadvies geeft en wel erg veel wegheeft van ‘Supernanny’ Jo. Niet alle etenswaren hebben zo’n sterk uitgewerkt typetje, maar het blijft grappig om volwassenen onhandig in grote aardappelpakken over het toneel te zien dansen. Zo zitten er meer absurde, grappige vondsten in de voorstelling: Jipski moet bijvoorbeeld voor straf ‘naar boven’ en wordt daarvoor letterlijk met een tuigje de hoogte in getakeld.

De hele voorstelling wordt gespeeld in ‘Gibberish’, gebrabbel met wel wat herkenbare klanken, maar geen echte woorden. Het geeft de voorstelling een soort ‘Pingu-effect’: hoewel je de acteurs niet kan verstaan, weet je precies wat ze zeggen. Het is een slimme en grappige manier om wel te spreken, maar toch vooral de focus te leggen op de niet-talige aspecten. Eén scène valt daarin uit de toon. Wanneer Momski en Popski ruzie maken en blijkt dat hun huwelijk niet over rozen gaat, slaat de dialoog over in het Engels. De problemen aan de eettafel eisen hun tol op de relatie tussen de ouders. Dat is wellicht herkenbaar voor sommige ouders in het publiek, maar is op deze manier, met vooral veel commentaar op het lichaam van Momski, wel opmerkelijk in een kleutervoorstelling.

Niet alleen taal, maar ook gender blijft een ambigu aspect in de voorstelling: Momski, gespeeld door Anil Jagdewsing, is een moeder met een baard en van Jipski (Denise Aznam) is niet duidelijk of ze een jongen of meisje is. Het geeft de voorstelling een speelsheid die je ook in kinderspel terugziet en die goed aanslaat bij de kleuters in de zaal.

Paul Knieriem regisseert een vrolijke chaos met veel herkenbare aspecten uit het gezinsleven: eettafeltrucs zoals ‘het vliegtuigje’ worden hier nét even uitvergroot. De onderliggende verhaallijn is niet altijd goed te volgen, maar er wordt steeds gespeeld met herhaling en verwachting: wat krijgt Jipski nu weer voorgeschoteld en wat gebeurt er als dít bord tot leven komt?

Foto: Sanne Peper

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

LET OP: op deze recensie rust auteursrecht. Voor geheel of gedeeltelijke overname, in welke vorm dan ook, is vooraf toestemming nodig van de uitgever.

Medewerkers

Gegevens uit de Theaterencyclopedie (beta)

regie: Paul Knieriem / Sanne Olijerhoek
kostuums: Jorine van Beek
decor: Sacha Zwiers
licht: Gé Wegman
geluid: Jorg Schellekens
uitvoerende: Denise Aznam / Ian Bok / Anil Jagdewsing

Meer info over deze voorstelling op Theaterencyclopedie.nl

Elders

Het Parool
'Het is, kortom, leuk anarchistisch theater met acteurs die zichzelf vol overgave voor paal zetten. Het is jammer dat halverwege de focus van het verhaal verschuift naar de radeloze ouders, die blijkbaar een slechte relatie hebben en ook heel zielig zijn. Er volgen een paar grotemensengrapjes en de ouders gaan ineens Engels praten. Dan blijkt meteen hoe genadeloos de kleuterdoelgroep is: de concentratie verslapt, er wordt gedraaid op de banken en de ouders moeten ineens talloze vragen beantwoorden. De mooie scène met een uit elkaar vallende taart en spekkies op het eind valt daardoor ook een beetje in het water.' Simon van den Berg
de Volkskrant
★★★★☆
'Anil Jagdwesing maakt met baardje en keukenschort een heerlijk vette travestierol van de onvermoeibaar doorkokende moeder. Ian Bok is de wanhopige vader die het conflict aan de eettafel niet meer kan aanzien en wegvlucht in mannendingen en maîtresse. Met brabbeltaal en dikmaakpak verbeelden ze groentedansjes en dwangstraffen. Alles wordt hilarisch uitvergroot, rond die kleine eettafel, inclusief ''het vliegtuigje spelen'' met bestek.' Annette Embrechts

Speellijst

De eerstvolgende drie speelbeurten van deze voorstelling:

Verwante artikelen

Tags

, , , , ,

  • Elders

    [cf "quote1_krant"]
    [cf "quote1_dequote"] [cf "quote1_auteur"]
    [cf "quote2_krant"]
    ★★★★☆
    [cf "quote2_dequote"] [cf "quote2_auteur"]