Dingen die ik dacht
Pieter Jouke
★☆☆☆☆ Cabaret
20 mei 2017 - Orpheus, Apeldoorn - Speellijst
Joukes fantasiewereld boeit matig
Door gepubliceerd 21 mei 2017

Cabaretier Pieter Jouke probeert in zijn nieuwe voorstelling Dingen die ik dacht een geheel eigen universum te scheppen. Een universum waarin zomaar een man met een paardenkop voorbij kan wandelen, of waarin een personage zich opeens realiseert dat hij in een racistisch verhaal is terechtgekomen en daarover een discussie begint met de schrijver. Helaas boeit Joukes fantasiewereld maar matig.

Joukes verhalen beginnen steevast als realistische anekdotes en nemen dan een vreemde wending. Deze vreemde wendingen zijn echter zelden prikkelend of grappig. Zijn gekke verhalen lijken vooral een excuus om het publiek een grote lading slechte woordgrappen voor te schotelen, de ene nog flauwer dan de andere. Er is werkelijk niet één grap in deze voorstelling die het niveau van de bonte avond overstijgt.

Wat dit soloprogramma des te pijnlijker maakt, is dat Jouke de pretentie heeft een intelligente en gelaagde voorstelling neer te zetten, terwijl het allemaal zo plat als een dubbeltje is. Zo probeert hij met behulp van metacommentaar diepgang te suggereren, maar komt daarbij niet verder dan het introduceren van een personage dat Meta heet en voortdurend uit het verhaal stapt om zich rechtstreeks tot Jouke te richten. Dit trucje is te vaak gebruikt om werkelijk te verrassen en dit soort ingrepen voegen bovendien weinig toe aan het verhaal.

Want Jouke wil zijn publiek wel degelijk iets meegeven. Zijn voorstelling draait om de vraag hoe je je ambities waar kunt maken zonder jezelf te verloochenen. Hij geeft daarbij het voorbeeld van Alanis Morissette, die ooit in het voorprogramma van de bekende rapper Vanilla Ice stond. Vanilla Ice was echter niet waarachtig genoeg om blijvende roem te vergaren, terwijl Morissette – in haar eigen tempo en op haar eigen manier – beroemd wist te worden. De gemakkelijkste weg naar succes is niet altijd de beste, wil Jouke maar zeggen. Dit is echter een behoorlijk cliché en Jouke gaat bovendien wel erg snel voorbij aan zijn persoonlijke ambities, terwijl die zijn verhaal meer diepgang hadden kunnen geven. Jouke probeert nog wel zijn gevoelige kant te laten zien met een aantal diepzinnig bedoelde gedichten, maar ook dit mislukt faliekant. Het is je reinste pseudopoëzie.

Jammer, want Jouke is een sympathieke verteller en hij lijkt met veel plezier op het podium te staan. De vraag is echter of het met dit materiaal gaat lukken om zijn cabaretambities waar te maken.