Grommend sorteert de postbode zijn laatste brieven. De posterijen hebben hem niet meer nodig. En dan staat er ook nog een orkestje kerstliedjes te toeteren. Hier ligt een taak voor een engel. In de kerstvoorstelling van De Doelen, Oorkaan en het RPhO komt alles goed, met de hulp van boven en de kinderen uit de zaal.

De engel ziet het meteen: deze postbode wordt een zware klus. Hij is boos, en niet zomaar een beetje. Het decor van zoete kerstkaarten, de kerststal in de hoek en de hemelse muziek van zes leden van het Rotterdams Philharmonisch Orkest zijn geen partij voor de verontwaardiging over zijn ontslag. Om dat te verzachten is een stevig trainingsprogramma op maat nodig.

De postbode en de engel is een coproductie van Oorkaan, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en De Doelen, waar de voorstelling tot 27 december te zien is. Harry van Rijthoven, die de 6+-doelgroep misschien kent van Het Klokhuis, is de grimmige postbeambte. Tegenover hem staat de sprankelende engel Ilse Warringa. Zij voelt met hem mee, want zij werd ooit ontslagen als revuemeisje. Door de overtollig geworden postbode tegen wil en dank mee te slepen in kerstsketchjes en hem drie opdrachten te laten uitvoeren, ontdooit de reddende engel zijn verkilde hart. Hij blijkt zelfs een verdienstelijk Hoe leit dit kindeke in huis te hebben. Ei zwijg toch stil, sus sus, en krijt niet meer.

Intussen doen kinderen uit het publiek hun best om de kerst op het podium zo sfeervol en feestelijk mogelijk te maken. Drie sierlijke meisjes dansen een klokjesdans, een stoere jongen zorgt voor de hiphoptouch. Andere kinderen bevolken de kerststal en versieren de bomen. Hun inspanningen zijn niet tevergeefs. Uiteindelijk wordt de postbode ontvankelijk voor de kerstliedjes en de fragmenten van Tsjaikovski’s kerstballet De notenkraker die de musici spelen in een arrangement van Toek Numan. Als zzp’er gaat hij blijmoedig de kerst in en een nieuw jaar tegemoet.

De postbode en de engel is een handig in elkaar geknutseld muzikaal kerstverhaal, geschreven door Femke Krist en geregisseerd door Marcel Sijm. Naast de muziek is Ilse Warringa de ster van het uurtje muziektheater voor de jeugd: ze is ontwapenend en laat zich niet uit het veld slaan, ze zingt goed en gaat soepel en sympathiek met de kinderen om.