‘Waarom ben ik geboren, als het niet voor altijd is?’ vraagt de koning zich met veel gevoel voor drama af. Hij heeft even daarvoor zacht gezegd slecht nieuws gekregen: namelijk dat hij aan het eind van de voorstelling dood is. Een half uur, meer heeft hij dus niet, om zich te verzoenen met een haast onverzoenbaar lot.

Na De Les in 2020, met de eind vorig jaar overleden Bram van der Vlugt in de hoofdrol, brengt regisseur Bruun Kuijt dit jaar met De koning is dood, leve de koning – een zeer geconcentreerde bewerking van De koning sterft (1962)weer een Ionesco op de Paradeplanken. Zijn absurdistische eenakters bieden een waardevolle reflectie op deze (corona)tijd: hoe gaan we om met zaken waar we geen vat op hebben, hoe verhouden we ons tot onze eigen aftakeling en onze dood? Wanneer beginnen we ons echt voor te bereiden op de dood? Te laat meestal; de koning in dit stuk wilde er nét aan beginnen, haast hij zich tevergeefs te zeggen.

Deze voorstelling is daarmee bovendien een mooi eerbetoon aan Bram van der Vlugt (zijn zoon Floris is verantwoordelijk voor de muzikale compositie én staat, musicerend, op het toneel). Maarten Wansink imponeert als koning die zichzelf geconfronteerd ziet met zijn eigen eindigheid – eerst nukkig, ontkennend en boos, om vervolgens aanspraak te doen op het hele scala aan emoties: angst, trots, protest, berusting, opnieuw verzet, woede. Rondom zijn nuchtere gevolg klampt hij zich gretig vast aan een theatrale doodstrijd. Dat doet Wansink met een smeuïg plezier, maar ook ingetogen en beheerst. Voor de theaterliefhebber – die het paradoxaal genoeg niet altijd even gemakkelijk heeft op De Parade – is zijn doorleefde tekstbehandeling en trefzekere spel een groot genot om naar te kijken.

Dat levert vooral in het eerste deel van deze korte voorstelling heerlijk theater op. Het meer reflectieve, soms ronduit sentimentele tweede deel kwam wat minder uit de verf in de toch wat rumoerige festivaltent. Neemt niet weg dat dit half uurtje ‘opwinding om niks’, zoals de personages aan het eind de doodstrijd van hun koning samenvatten, een bijzonder aangename Paradevoorstelling is ­– waarin wat te lachen en te denken valt.