Of de gladiolen
★★☆☆☆
Hapklare brokken zonder zout en peper
Ruud Buurman
13 november 2014
Gezien op 12 november 2014, Schouwburg Amstelveen

Ach ja, twee mannen van in de veertig. Dan krijg je dat. De een ligt in scheiding, de ander heeft net een tweede kind. Da’s altijd tobben. En als je Veldhuis en Kemper heet, een succesvol cabaretduo bent, worden het ingrediënten voor een nieuwe theatershow.

Goed verzorgd, netjes aangekleed, zoals altijd muzikaal en zangtechnisch dik in orde, de zaal lacht, de zaal vindt het weer helemaal top. Prima, niks meer aan doen, lekker het land in. Spelen voor de fans die in een cabaretprogramma de platgetreden paden willen herkennen die ze zelf belopen, hebben belopen of dreigen te gaan belopen. En zich daarover vrolijk willen maken.

Remco Veldhuis en Richard Kemper voorzien in die behoefte, al zat bij de première van Of de Gladiolen de zaal niet vol, zoals het duo de afgelopen tien jaar gewend was. Dan kijk je als kritisch cabaretvolger eens om je heen op rij 8, stoel 1 en vraag je je af: waarom zou ik hier een kanttekening bij willen zetten? Bijvoorbeeld dat het de afgelopen jaren wel eens interessanter is geweest bij Veldhuis en Kemper. De meerderheid vindt het toch leuk!

Ja. Maar wat je hier krijgt voorgeschoteld is allemaal al zo vaak en beter doordacht verteld. Met meer diepgang en met emoties waarnaar je niet alleen kijkt, maar die je op je stoel ook kunt meevoelen. Dus verlang je naar dat stapje verder dan de woede over een saai en voorspelbaar leven in een kutdorp, de labradoodle, prosecco, sushi, dezelfde steigerhouten tuinset in elke tuin…. . Reuze herkenbaar, want de zaal lacht hartelijk als Kemper furieus een blik vol ingrediënten voor een midlifecrisis opentrekt. En het is ook best grappig, evenals Veldhuis aanklacht tegen de wc-rolhouders op openbare toiletten.

Maar het programma komt maar niet voorbij dat blik ingrediënten. De mannen kleuren veilig binnen de lijntjes met het verdelen van de boedel, het verlies nemen op de verkoop van het huis, datingsites, Eurodisney, ’s nachts wakker liggen van de krijsende baby en je afvragen of je seksleven nog ooit weer op gang komt. En dan worden we met z’n allen ook nog steeds ouder.

Veldhuis en Kemper serveren keurige porties hapklare brokken, maar als je die met peper en zout wilt, zit je in de verkeerde snackbar.

★★☆☆☆

'Echt heel slecht is Of de gladiolen nou ook weer niet. Remco Veldhuis en Richard Kemper zijn briljant op elkaar ingespeeld, pingpongen met scherpe dialogen in moordend tempo, hebben een prima oog voor woordgrappen en zuigen de zaal moeiteloos mee in hun belevenissen. Kunnen ze mooi op de poster zetten. Maar nondedju, wat is het hemeltergend braaf allemaal. Glad. Veilig. Sáái.' Mike Peek

De Telegraaf
★★★☆☆
'Wie een kaartje voor Veldhuis & Kemper koopt, weet precies wat hem te wachten staat. Het is jammer dat de mannen ieder risico uit de weg lijken te gaan en blijven steken in clichématige, brave constateringen. Of de gladiolen biedt een aangenaam avondje uit, maar is ook zo weer vergeten.' Esther Kleuver
★★☆☆☆
'Of de gladiolen is het zesde programma van Veldhuis & Kemper, twee liedjesprogramma's niet meegerekend. Ze kennen een beproefd concept qua onderwerpen: de verschillen tussen man en vrouw, relaties in het algemeen, vriendschap, kinderen. Alles dicht bij huis en op karakteristieke wijze gebracht met snelle crosstalks, sketches en hier en daar een lied. Hun shows zijn zorgvuldig opgebouwd, maar verrassen niet.' Rinske Wels
★★★☆☆
'In de listige montage van hun vaste regisseur Geert Lageveen spelen ze één bijna twee uur durende dialoog die geregeld aan een spitsvondige toneelkomedie doet denken. Afgewisseld met een handjevol liedjes in het softpopgenre, die net genoeg romantiek toevoegen om de voorstelling mooi in balans te brengen.' Henk van Gelder