Ze zit in een klinisch wit toneelbeeld, aan een hagelwit bureau, op een witte stoel, in een wit kostuum. Er is werkelijk niks te beleven daar, de muren komen op haar af of zij loopt tegen de muren op. Totdat ze, haast per ongeluk, een klein rood vlak ontdekt aan de onderkant van haar witte stoel. En kijk, ook de binnenkant van haar vestje blijkt felrood gekleurd.

Vervolgens tovert de jonge danseres Maartje Pasman (1988) uit dat schijnbaar ijzingwekkend saaie decor talloze kleuren tevoorschijn. Ze trekt een laatje van haar bureau open en prompt vallen er tientallen knikkers op de grond, die over de hele vloer rollen. Van een klinisch toneelbeeld is spontaan geen sprake meer. Pasman zwemt erdoor, de kleuren geven haar energie: kleur brengt leven en leven brengt vervolgens weer meer kleur.

Colourful is een esthetische dansvoorstelling die volop de ruimte aan het jonge publiek laat er flink op los te fantaseren. De choreografie van Mirjam Sögner gedijt in associaties en beeldtaal, en laat de subtiele concrete verwijzingen die het begin nog heeft al snel los. Pasman is behalve een technisch sterke danser, ook voortdurend in open contact met de zaal. Met aanstekelijke overgave gaat ze op in alle verwondering om al die kleuren en het plezier dat daaruit voortvloeit.

De voorstelling eindigt met een haast mystieke slotsequentie, waarin Pasman de felgekleurde baniers die uit het grid tevoorschijn zijn gekomen in klimt en letterlijk tot grote hoogte stijgt. En net als alle kleuren, is ook het hele scala aan emoties voorbijgekomen in deze verrassende dansvoorstelling voor de jeugd.