Vijf mannen, een flinke dosis scheerschuim en bier, veel meer heeft  Het Kip niet nodig om de clichés van het mannelijke testosteron de revue te laten passeren in een even hilarisch als ontroerend schouwspel. Voor wie het nog niet wist: Het Kip is de conjunctie van het jonge Gentse collectief het Geit en toneelgroep Ceremonia, van de vorig jaar overleden regisseur Erik De Volder. Chicks for money and nothing for free is een coproductie met de Kopergietery, de plek waar het allemaal begon voor een groot deel van de spelers, die hun eerste theaterervaring opdeden in de ateliers van dit huis.

Wie de meest indrukwekkende spiermassa heeft is vrij snel duidelijk, als de vijf mannen met ontbloot bovenlijf het toneel opkomen en de spieren worden aangespannen. Het komische tafereel zet meteen de toon in het overvolle zaaltje van de Kopergietery. Chicks is een uitermate fysieke voorstelling met een speelstijl die aansluit bij  de traditie van de Nederlandse mime. Het lichaam is consequent uitgangspunt. Rode plekken vertoont dat lichaam als de heren elkaar ferme klappen verkopen, behendig is het als het gevecht even later heviger wordt en transformeert tot een gevaarlijk acrobatische choreografie.

Ze zijn op het randje van de banale clichés, die wel degelijk de voorstelling vormen, maar Het Kip weet het gevaar van de oppervlakkigheid te omzeilen met pakkende en verstilde beelden. Bijvoorbeeld wanneer de stoere mannen zich opeengepropt en bezweet in een veel te kleine glazen stolp opsluiten of als plots twee vreemde, witte, met schuim beklede wezens opdoemen vanachter het doorzichtige, plastic gordijn. Mannen, onverwachts zijn ze op die momenten zulke kwetsbare aliens, dat je ze hun idiote machogedrag onmiddellijk vergeeft.

Het spelplezier van de vijf acteurs is aanstekelijk en zichtbaar de motor van grappige vondsten, zo ook de spuitende bierfontein. Maar wat zou er gebeuren als op de mannelijke aardkloot plots het oestrogeen de overhand krijgt? Al valt het gemakkelijk te raden, het einde verklappen we nog even niet. Met Chicks heeft het Het Kip een onherroepelijke hit in de zak.