Bruno’s opa was een held. ‘Het mooiste dat hij gaf, was het oor van een giraf’, zingt acteur Marijn Klaver als Bruno over zijn opa. Nu is opa dood en Bruno net verhuisd. En hoewel Bruno op alles met een ijl, hoog, niks-aan-de-hand-stemmetje ‘oké’ antwoordt, valt het allemaal niet mee. MaxTak bewerkte het succesvolle kinderboek Bruno wordt een superheld van de Noorse Håkon Øvreås tot onpretentieus, aanstekelijk muziektheater.

Het is inmiddels een beproefde samenwerking die MaxTak heeft gevonden: Simon van der Geest bewerkt een kinderboek en schrijft liedteksten, Helge Slikker componeert voor altviool, gitaar en cello en Hans Thissen regisseert. Bruno wordt een superheld zit ritmisch en muzikaal verrassend goed in elkaar. De drie muzikanten stampen de personages even makkelijk naar een stoere heldenversie van zichzelf als dat ze met onheilspellende muziek de kinderen in de zaal met open mondjes naar het puntje van hun stoel dwingen.

De drie acteurs op hun beurt draven mee in de dynamische variëteit van verhaal en muziek. Ze spelen allerlei dubbelrollen om te vertellen dat Bruno en zijn nieuwe vrienden Arthur en Louise geheime alter-ego’s bedenken die het dapper opnemen – bewapend met verf – tegen de vervelende zoon van de dominee en zijn treiterende kameraden. En tussendoor verschijnt opa (op een videoscherm, gespeeld door Thissen), die zijn kleinzoon met zijn eigen heldenverhalen bemoedigend toevertrouwt dat het wel goed zal komen.

Klaver speelt Bruno met een fijne mengeling van onzekerheid en vastberadenheid, waardoor je gretig met hem meeleeft. De flitsende korte scènes bruisen van energie, zijn nu eens ontroerend verstild en dan weer lichtvoetig en geestig. Af en toe zijn de vele dubbelrollen en overgangen verwarrend of gedoeïg. De kostuumwissels met simpele attributen zoals een petje of een vest, zijn niet altijd even duidelijk en soms wordt er wat veel over het podium in het rond gehold. Desalniettemin is Bruno wordt een superheld toegankelijk en meeslepend theater waar je van begin tot eind helemaal in opgaat: een mooi verhaal over vriendschap, troost en moed.