Anan (21) is geboren in Nederland, Ilay (26) in Jerusalem. Anan is muzikaal, Ilay kan geen ritme houden (vindt Anan). Ilay wil alles weten over zijn familiegeschiedenis, de Tweede Wereldoorlog en de politieke situatie in Israel. Anan interesseert het allemaal niets. Of toch wel?

In Broer, de vijfde productie in de serie Het Beloofde Feest, probeert theatermaker Ilay den Boer schoon schip te maken met zijn jongere broer. De twee kregen fikse ruzie nadat Anan tijdens de Gaza-oorlog feest vierde in Tel-Aviv, terwijl de bezorgde Ilay thuis theater maakte over de complexiteit van hun Joods-Nederlandse identiteit.

De aanleiding wordt op joviale toon geïntroduceerd door verteller Ilay, op een wankele steiger in een scheepsdok op de NDSM-werf. Achter hem dobbert Anan nonchalent in een bootje vol instrumenten. Praten wil hij niet, muziek is zijn medium. De locatie blijkt ‘speciaal voor de gelegenheid’ te zijn ingericht naar voorbeeld van een geheime plek in de Biesbosch, waar de jongens hun jeugd doorbrachten. Ilay heeft maar één kans om Anan terug te winnen, dus alle registers gaan open. Als een theaterevangelist in visserspak trekt hij al wadend door het water. Overtuigend zal het zijn, al moeten er bommen aan te pas komen.

Je ziet hoe een conflict tussen verwante partijen hoog kan oplopen. Als blijkt dat Anan zich niet zomaar laat ompraten, begint Den Boer gefrustreerd te fulmineren. Hij maakt toch verdorie prijswinnend theater! Het wordt Anan teveel en hij vertrekt. Of toch niet?

Broer is een lichtvoetige, innemende locatievoorstelling over de wortels van een conflict. Over de dunne scheidslijn tussen betrokkenheid en fanatisme en het verschil tussen luisteren en preken. Maar ook over de liefde tussen twee broers en de verbindende kracht van muziek die, ook als je elkaar niet verstaat, minstens zoveel zegt als duizend woorden.

(foto: Saris & Den Engelsman)