Barstensvol energie komen de spelers na de voetbalwedstrijd van het veld. Op weg naar de kleedkamers staan de toeschouwers hen al op te wachten in de gangen van het stadion van FC Almere. Ontlading na de wedstrijd en enthousiasme over het eigen doelpunt, de toon van de locatievoorstelling Broek uit! van BonteHond is meteen gezet. Mannen onder elkaar. Oergeluiden. Toch is daar telkens dat omslagpunt waar opeens tegen de beperkingen van het kameraadschap wordt geschurkt. Broek uit! gaat over het ongemak dat steeds vaker opspeelt in gedeelde kleedkamers en douches. Of het nu uit schaamte is of ingegeven wordt door culturele verschillen, op scholen en sportverenigingen is het helemaal uitkleden, ook in gescheiden kleedkamers, geen vanzelfsprekendheid meer.

In hun publiekswerkingsproject snijdt BonteHond dit thema op innemende wijze aan. De spelers zelf proberen de discussie zo lang mogelijk uit te stellen. Doordat nu juist de witte blonde speler het meest tegensputtert, worden vooroordelen vermeden, zeker als later blijkt dat niet alleen hij moeite met de situatie heeft.

Er zijn melige pubergrappen, uitvluchten worden in weetjes vertaald. Met de tekst van Sanne Schumacher weten spelers Dionisio Matias, Hali Neto en Milan Boele van Hensbroek wel raad, ze zijn goed op elkaar ingespeeld. Hun timing is scherp, zowel in taal als in beweging.

Dat maakt Broek uit! zeer geslaagd, ook als locatievoorstelling. In de verschillende kleine ruimtes die achtereenvolgens worden aangedaan zit en staat het publiek opeen gepakt. Spelers scheren soms rakelings langs. Het draagt allemaal bij aan het gevoel van intimiteit dat de thematiek invoelbaar maakt. En het maakt de toeschouwer medeplichtig aan het vraagstuk, want wie is nu eigenlijk de voyeur?

De insteek van Broek uit! is interessant voor de doelgroep, toch is de nieuwe preutsheid een wijder verbreid fenomeen dan hier wordt geschetst. Gelukkig hebben deze matties hun telefoon thuis gelaten. Maar de vele filmpjes die tegenwoordig ongevraagd worden gemaakt en op het web belanden, dragen ook bij aan een verminderd gevoel van vrijheid. En nu het in sommige zwembaden zelfs voor kleuters verboden is om in hun blootje te douchen, is het de vraag in hoeverre het tij nog te keren is en de jongste generatie eerder verworven vrijheden nog vanzelfsprekend zal vinden.