In Lijmen vertoonde de relatie van Lander en Myrthe – samen het duo Grof Geschud – al kleine scheurtjes, in Broeden is hun liefdesverhaal definitief ten einde. Hoe dat zo gekomen is, ontdek je gaandeweg het programma, waarin ze de gebreken van hun liefdesrelatie uit de doeken doen. Met een eerlijk portret van hun verdoemde relatie biedt het duo het perfecte vervolg op Lijmen. Haast alsof ze het zo hadden gepland.

Twee jaar geleden in hun debuut was het nog charmant: de manier waarop de gevoelvolle Lander telkens de struise Myrthe in de reden viel om zaken te verhelderen of juist meer te romantiseren. In Broeden wekken de twee met hun charmante eigenaardigheden meer en meer irritaties op bij elkaar. Probeert zij afstand te nemen, zoekt hij toenadering. Wil zij haar eigen verhaal vertellen, probeert hij haar aan te vullen. Tot haar grote ergernis en ons plezier laat hij zich maar moeilijk koest houden, en kun je alsnog rekenen op die boeiende dynamiek die hen zo leuk maakt om naar te kijken.

Aan talenten geen gebrek en dat zorgt voor een sprankelende afwisselende show; zowel de Vlaamse Lander als de Achterhoekse Myrthe zijn vloeiend in accenten. Naast elkaars accent zitten Limburgs en Amsterdams in het repertoire. Maar ook talen zorgen voor variatie – het duo bedient zich van stukjes Frans, Duits en Spaans. Verkleedpartijen, choreografieën en sterk acteerwerk, alles om te laten zien hoe zij zich tot elkaar verhielden in hun relationele vagevuur.

En dan zijn er nog liedjes, waarin hun zuivere stemmen prachtig mixen en gevoelens van verwarring, verdriet en jaloezie ruim baan krijgen. Multi-instrumentalist Lander bespeelt zelfverzekerd de gitaar en de piano, zo nu en dan ondersteund door de voorzichtigere pogingen van Myrthe. Alles bij elkaar een unieke mix, die je nergens anders aantreft.

Die relatie, waarover zij natuurlijk meer weten dan ze vertellen aan hun publiek, is een belangrijk onderdeel van die magische aantrekkingskracht van het duo. Maar die is nu voorbij. Doen ze zichzelf wel een plezier als ze een duo blijven? Zitten ze elkaars verwerking niet in de weg? Waarschijnlijk wel, en het is goed mogelijk dat Broeden de laatste voorstelling is van Grof Geschud. Dankzij de aanmoediging van regisseurs Minou Bosua en Janne Desmet hebben we in elk geval deze nog. Is het te veel om te hopen dat zij met hun invloed nog voor een derde programma zorgen? Helemaal gesloten lijkt de deur tijdens de première in Den Bosch gelukkig niet.

Uit elkaar of niet, de schoonheid waarmee zij hun breuk analyseren is van een verfrissende, allegorische klasse. In een vloeiende dramaturgische lijn werken ze de verwarring uit die volgt na een breuk, als je na volledig met elkaar versmolten te zijn weer moet leren alleen te functioneren. En helpen ze ook hun publiek in het reine te komen met de onvermijdelijke eindigheid van dit talentvolle duo – of dan in elk geval hun relatie.