In Blindsight maakt Vainergill Thurnim de kracht van menselijke verbondenheid voelbaar met een grensverleggende, diverse cast.

Podium Mozaïek toont tijdens festival Rrreuring 12 veelbelovende, jonge podiumkunstenaars (choreografen, spoken-word artiesten, theater-en beeldmakers) die rauw, experimenteel en nieuw werk laten zien, waaronder Blindsight. Het centrale thema van verbinding weet Thurnim sterk neer te zetten met 30 dansers van diverse leeftijden en achtergronden, zowel professioneel als amateur.

Als het publiek de zaal binnenloopt, bewegen 30 performers op het podium zich al langzaam als in een trance op de ritmische elektronische muziek. De in blauw en wit geklede dansers reageren op elkaar met eigen bewegingen, terwijl ze toch een groep lijken te vormen. Als één levend organisme verplaatsen ze zich over het toneel.

Met de inzet van de bas bewegen de performers zich niet langer als individu, maar in kleine groepjes die synchroon samen dansen. De DJ op het podium voert het tempo van de muziek op en drie dansers, waaronder Vainergill Thurnim, zonderen zich van de groep af. Een disconnectie met de groep begint te ontstaan, totdat er een performer alleen op de voorgrond danst.

In Blindsight wordt de pijn die gepaard gaat met persoonlijke groei voelbaar gemaakt. Groei vraagt om herdefiniëring, opnieuw kijken naar je eigen plek in de wereld en de positie die je inneemt tegenover de ander. Het is een moeilijk en vaak eenzaam proces. Met krachtige, kwetsbare bewegingen en formaties krijgt het publiek mee hoe dit ook kan leiden tot vereniging en connectie met de ander. Het individuele proces wordt een groepsproces.

Door een sterke keuze te maken in de samenstelling van de performers weer Thurnim haar boodschap over verbinding krachtig neer te zetten. Hierin komt dans naar voren als de universele taal die vereniging teweegbrengt en begrip creëert voor elkaars persoonlijke ontwikkeling.