Het serene beeld van een boom vol kersenbloesem tegen een wazige wolkenlucht en de cello-uitvoering van Michael Jacksons Smooth criminal wekken bij aanvang bepaalde verwachtingen, maar in Bite van AYA Danstheater zijn zowel poëzie als een krachtige combinatie van high en low art ver te zoeken.

Met Bite wil AYA Danstheater de bal bij jongeren leggen en die doelgroep uitdagen zich een mening te vormen over kunst en cultuur. Je kunt je afvragen waarom, want het uur dat volgt zit stampvol met korte scènes, voornamelijk inkoppertjes in aanloop naar applaus, waarbij lustig uit de populaire cultuur wordt geput.

Met de jongeren die meteen worden aangesproken op hun ‘concentratie van een mier’, komt het waarschijnlijk wel goed. Mieren zijn immers gedisciplineerde, harde werkers. Daarbij kennen deze jongeren hun klassiekers, de muziekfragmenten van Beethoven, Bach en Strauss worden net zo snel herkend als die van Beyoncé, Michael Jackson en Shakira.

Een ‘stand-up dansvoorstelling’ noemen de makers Bite. En zoals dat bij stand-up comedy gaat, wordt er direct, snel en op de lach gespeeld. De teksten zijn weinig verdiepend. ‘Popmuziek is ook cultuur.’  En: ‘kunst is hetzelfde als neuken’, want voor beide moet je je verbeelding gebruiken. Door de directheid waarmee toeschouwers worden aangesproken en uitgedaagd en de sfeer die zo ontstaat, wordt de dans op alle fronten van het toneel geblazen. Daarbij geven de dansscènes in de voorstelling weinig houvast om echt gegrepen te raken door een romantisch duet en korte stukjes break, ballet en buikdans.

Het moet gezegd, de maandagochtend is snel voorbij voor de scholieren, maar daarmee ook de kans om daadwerkelijk iets over kunst mee te geven of op zijn minst nieuwsgierigheid op te wekken naar cultuuruitingen buiten het bekende bereik.