Voormalig NDT-danseres Cora Bos-Kroese is de drijvende kracht achter het Haagse C-Scope, dat multidisciplinaire projecten rondom de danskunst organiseert. In Amor 2013 brengt zij poëzie, live muziek en dans samen in een voorstelling die de komende weken langs een aantal kerken reist.

Het Amor uit het Lamenta delle nimfa van Claudio Monteverdi, gezongen door het kamerkoor Kwintessens onder leiding van Raoul Boesten, zet de toon voor deze intieme voorstelling. In De Nieuwe Kerk in Den Haag zit het publiek langs drie zijden van de vloer onder het kerkorgel. Tussen de tribunes van kerkbanken komen de zangers en dansers regelmatig op en af.

Hoe de relaties tussen de verschillende dansparen zich ontwikkelen wordt in mooie dansduetten uitgewerkt. Sabine Kupferberg en David Krugel vormen een ouder paar,  Aurélie Cayla en Yvan Dubreuil zijn een volwassen stel. Het aanhalen en aftasten van de paren, het langs elkaar leven of loslaten. Een eenvoudig gebaar waaruit dramatische kracht spreekt of een liefdevolle verstrengeling als een sculptuur, de dans van Cora Bos-Kroese is poëtisch. Bos-Kroese zelf is telkens aanwezig maar kijkt toe vanaf de zijlijn, totdat zij aan het einde in de menigte van zangers en dansers verzameld op het toneel met uitslaande armen een indringende solo danst.

Naast de voormalig NDT-dansers staan zeven jonge Codarts studenten op de vloer. In een trio  wordt door twee vrouwen om de aandacht van een man gewedijverd. De in licht gekleurde kostuums gestoken groep voorziet de ruimte met haar losse dans van zinderende energie. Voor deze jonge garde is het een uitgelezen kans om met de ervaren NDT-ers te werken. Maar wat vooral knap is, is dat zij in hun dans niet onderdoen voor de zwaargewichten waartussen zij zich bewegen. Dat is de forte van Bos-Kroese die met C-Scope zo ook bijdraagt aan talentontwikkeling.

Er is niet alleen een mooi evenwicht tussen de verschillende generaties gevonden, de hele voorstelling is goed in balans.  Actrice Lindertje Mans leidt de luisteraar met haar heldere dictie langs liefde en erotiek met gedichten van Ilja Leonard Pfeijffer en Pablo Neruda. De muziek, met onder meer een Tango van Stravinsky door organist Geerten van de Wetering en de roerende zang van het kamerkoor, meandert tijdens Amor – de ene keer is zij het middelpunt van de voorstelling, dan weer een warme omhelzing van de dans.  De eenvoud van het concept van Cora Bos-Kroese is ook de kracht ervan.  De sterke uitvoering tilt Amor op een nog hoger plan.