Nora Akachar vertelt in Alles Over-Winnen op een authentiek verhalende manier over haar levensloop als kind van eerste generatie Marokkaans Nederlandse ouders. Doorweven met een draad van ongedwongen humor neemt de Haagse actrice het publiek mee in een aaneenschakeling van persoonlijke anekdotes. Hierbij trekt ze de universele doos open van het onvertelde verhaal. Over avontuurlijke autoritjes naar het moederland, sociale controle, je ongehoord voelen en verliefd raken.

‘Dit wil ik ook! Dít is hoe ik mijn verhalen wil vertellen.’ Een zestienjarige Nora woont een korte voorstelling in de Haagse Schilderswijk bij als ze erachter komt wat haar passie is. Ze wil actrice worden. Het theater in en op de planken de sterren van de hemel spelen. Op een zwaar moment in haar leven werpt dit verhelderende en belangrijke besef zich op. Ze heeft net een belangrijke vriendschap beëindigd, heeft geen duidelijk toekomstperspectief en bovendien gaat het thuis ook niet zo lekker. De communicatie met haar ouders verloopt stroef en ze kan nergens haar ei kwijt. De ontdekking van het theater geeft haar een platform om op haar manier gehoor te geven aan verhalen die veel te lang onverteld zijn gebleven. In deze onopgesmukte solovoorstelling blijken verhalen die op sociaal cultureel niveau herkenbaar zijn, ook op universeel niveau worden begrepen en gevoeld.

Vier dagen lang elkaars irritaties, inzinkingen en niet altijd even aangename lichaamsgeur verdragen. Vaak met een groot gezin duizenden kilometers verslijten om vanuit het koude Nederland meerdere landen te doorkruisen zodat je aan het einde van de rit je familie weer kunt zien. Een woelige, maar vaak ook sfeervolle traditie die jarenlang is voortgezet om elke zomer door te brengen op de bodem van het land van herkomst. Deze jaarlijkse autorit die vooral door eerste generatie migrantengezinnen is gemaakt, is in ons land een massaal gedeelde ervaring. Toch is er in de media, op culturele platforms en in literaire geschriften nog vrij weinig over deze ongebruikelijke verhalen te vinden. Met een humoristische en sterk herkenbare ode aan deze alom bekende autorit zet de openingsscène van Alles Over-Winnen dan ook de toon voor een vermakelijk maar urgent narratief. Het volgestouwde busje, de eet- en tankpauzes op de vaste tankstations en parkeerplaatsen, en het jongste kind dat met het voordeel van de twijfel overal mee wegkomt. Met licht op het detail schetst Nora Akachar op beeldende wijze anekdotes die op verschillende manieren invloed hebben gehad op haar ontwikkeling.

Deze gedetailleerde benadering van momenten komt gedurende de hele voorstelling tot uiting in de speelse regie van Arjen Barel en Hamed Rahmani. In een eenvoudige setting worden de vertellingen met korte muzikale interventies chronologisch aan elkaar geweven. Een simpele uitklapbare ‘vertelstoel’ en een witte kar die multifunctioneel wordt ingezet zijn de enige attributen en leiden niet af van Nora Akachar als centraal subject van haar eigen en persoonlijke verhaal. Opmerkelijk is de natuurlijke en spontane manier waarop de actrice haar script vertolkt. Op veel momenten gaat dit zo ongedwongen dat de woorden niet uit een script lijken te komen, maar op het moment zelf worden bedacht. De nauwe wisselwerking tussen inhoud, regie en performance is hierdoor niet te betwisten.

Als Nora Akachar aan het einde van de voorstelling het publiek vraagt naar momenten van herkenning, is een witte Nederlandse vrouw van middelbare leeftijd de eerste die haar hand opsteekt. Al snel volgen diverse handen. Verschillend in leeftijd en afkomst. Zo blijken levenservaringen die soms in een bepaalde culturele of leeftijdsklasse worden geduwd, overstijgend te zijn aan deze factoren en is er vaker overlap dan in het eerste opzicht zou worden gedacht.

Nora Akachar houdt zich al jaren bezig met het bieden van podia voor onvertelde en verborgen verhalen. Met Trauma’s van Nora richtte ze een platform op dat tot op de dag van vandaag als digitale vertelkring dient voor tientallen duizenden leden. Vandaag slaat ze een mijlpaal in haar theaterloopbaan door haar eigen ervaringen naar de voorgrond te schuiven. Ze blijkt een steeds belangrijker wordende stem van een generatie. Alles Over-Winnen vertegenwoordigt met hilarische verbeeldingen en ontroerend persoonlijke passages een vermakelijk stuk dat het belang onderstreept van het vergeten erfgoed, het onderbelichte verhaal.