Recensie

Allemaal mensen #6
Toneelgroep Oostpool
★★★★☆ Toneel
2 juli 2018 - Parade, Rotterdam - Speellijst
Emotionele steekpartij tussen grachtengordelkind en ex-model
Door gepubliceerd 3 juli 2018

Chris Peters is een soort kantjil (‘een fors konijn met hoefjes’), Casper Nusselder een combi van een cowboy, indiaan en Tarzan. Ze ontmoetten elkaar op een van de befaamde workshops waar regisseur Marcus Azzini al meerdere afleveringen van Allemaal mensen uit destilleerde. Peters is een breedsprakig grachtengordelkind, Nusselder een introvert ex-model.

Het is vanaf seconde 1 al duidelijk dat dit geen liefde op het eerste gezicht was. Althans niet vanuit Nusselder, die met draaiende ogen vanaf een bankje achterin naar zijn uitbundige medespeler kijkt, die zichzelf voortdurend op de voorgrond zet.

Peters’ energie ligt een behoorlijk stukje hoger. Nog geen tien minuten daarvoor stond hij te spelen in Allemaal mensen #5, waar hij een ‘ondankbaar’ rolletje had als theateracteur tussen filmacteurs, nee, tussen Gouden Kalfwinnaars. Alsof hij Nusselder nu gebruikt om slinks wraak te nemen op de vorige voorstelling.

Peters wil heel graag iets kapotmaken, en Nusselder zijn vrouwelijke kanten (her)ontdekken. Voor dat laatste heeft Peters wel een idee, en komt met een strak, roze badbak op de proppen. Nusselder ondergaat de vernedering gelaten, maar je voelt dat hij het er niet bij laat zitten. Peters oreert ondertussen onophoudelijk door over zijn brede, kunstzinnige opvoeding.

Op subtiele en minder subtiele wijze ontpopt Allemaal mensen #6 zich tot een emotioneel steekspel, waarin Peters niet al te lang van zijn 1-0 voorsprong mag genieten. Hij wordt keihard teruggepakt op wat hij pretendeert als zijn belangrijkste waarde: zijn authenticiteit.

Nusselder en Peters zijn met hun totaal verschillende persoonlijkheid behoorlijk gewaagd aan elkaar. Het levert een spannende energie op de vloer op. Beiden blijven mysteries voor elkaar, maar juist daarin vinden ze elkaar uiteindelijk in een prachtige slotscène. Dat maakt deze korte festivalvoorstelling niet alleen tot een hilarische sketch, maar ook tot een universeel belanghebbend verhaal: je kan elkaars verschillen omarmen. Dat kost misschien een korte strijd, maar die is het waard.

Foto: Sanne Peper

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

LET OP: op deze recensie rust auteursrecht. Voor geheel of gedeeltelijke overname, in welke vorm dan ook, is vooraf toestemming nodig van de uitgever.

Elders

NRC Handelsblad
★★★★☆
‘Peters presenteert zich als de elegante, met kunst opgegroeide man van de wereld. Terwijl Nusselder het onbehouwen ex-model is, dat nog steeds uit de kleren gaat nu hij toneel speelt en The Fight Club zijn bijbel noemt. Die tegenstelling komt niet helemaal uit de verf, maar de voorstelling kent wel een heerlijke dubbele bodem, die fijn de spot drijft met de cultus rond de authenticiteit van de kunstenaar.’ Ron Rijghard
de Volkskrant
★★★★☆
'Intussen stelt Chris zich voor als een enigszins highbrow figuur met een cultuurpaus als vader. En Casper, die blijft een beetje een raadsel. Dat heeft ook te maken met zijn uiterlijk, waarin het mannelijke en vrouwelijke om voorrang strijden. Chris speelt erop in door zijn tegenspeler in een roze badpak te steken. Waarop Casper verrassend wraak neemt, een zorgvuldig opgebouwd imago opeens verkruimelt en niets meer is wat het lijkt, maar verzoening zich aandient als de beste oplossing.' Karin Veraart
Trouw
★★★★★
'Je kunt je niets anders dan overgeven aan dit geestige en ontwapenende eentweetje tussen jonge mannen, een feelgood ode aan zwaktes en onzekerheden van de mens.' Alexander Hiskemuller
Telegraaf
'In Allemaal Mensen #6, ook van Oostpool, is Peters opnieuw te zien. Dit keer gaat hij samen met Casper Nusselder een confronterende, maar kwetsbare en zelfs ontroerende ontmoeting aan, waarbij zij een fascinerend spelletje spelen met imago en verwachtingen. De Parade gaat dit jaar in ieder geval veelbelovend van start.' Esther Kleuver

Speellijst

De eerstvolgende drie speelbeurten van deze voorstelling:

Verwante artikelen

Tags

, , ,

  • Elders

    [cf "quote1_krant"]
    ★★★★☆
    [cf "quote1_dequote"] [cf "quote1_auteur"]
    [cf "quote2_krant"]
    ★★★★☆
    [cf "quote2_dequote"] [cf "quote2_auteur"]
    [cf "quote3_krant"]
    ★★★★★
    [cf "quote3_dequote"] [cf "quote3_auteur"]
    [cf "quote4_krant"]
    [cf "quote4_dequote"] [cf "quote4_auteur"]