Het ene moment rolt een buldergolf door de zaal van de Leidse Schouwburg, het andere moment is het muisstil. Renée Fokker, Carine Crutzen en Marie-Louise Stheins hebben in Afterparty het publiek in de palm van hun hand. Geholpen door de tragikomedie van Frank Houtappels en de vlotte enscenering van Michiel van Erp maken ze er een bijzonder vermakelijke theateravond van.

Afterparty gaat over Corine die met haar beste vriendin Frida naar Casablanca gaat. Daar lopen ze April, een oude bekende van Corine, tegen het lijf. Een oude bekende die precies op de hoogte is van het geheim dat Corine met zich meedraagt dat zij voor Frida verborgen wil houden. In de hotelbar schenkt de jonge ober, met verve gespeeld door Tim Teunissen, trouw het ene glas wijn na het andere in. En zoals dat gaat met avondjes met veel wijn in het theater, komt in de loop van de avond onvermijdelijk de waarheid boven tafel.

Afterparty is gebaseerd op de documentaire I am a woman now van Michiel van Erp waarin hij vijf vrouwen portretteert die veertig jaar geleden als een van de eersten een geslachtsveranderende operatie ondergingen. Ze kijken niet alleen terug op hun tocht van man naar vrouw, maar ook van vrouw naar inmiddels oude vrouw. Als het leven als vrouw een feestje was, dan zitten zij nu op de afterparty, beschrijft Corine in de voorstelling.

De afterparty van Corine, Frida en April in de hotelbar is er een met een lach en een traan. Ze zijn trots op hun vrouwelijkheid en laten dat ook graag zien. De prijs die ze hebben betaald om van buiten te kunnen worden wie ze van binnen al waren, is het nieuwgevonden geluk meer dan waard. Maar de glamour van mannenverslindster April blijkt een lege huls, sinds haar man haar heeft verlaten voor een jonger ding. Niet alleen haar geld en status is ze daarmee kwijtgeraakt, maar ook de nieuwe identiteit die ze met zoveel zorg had samengesteld. En zelfs de wat tuttige Frida moet toegeven dat de kanker die haar gehate borsten wegnam, haar de borsten heeft teruggegeven zoals die eigenlijk bij haar passen.

Vanaf de eerste scène wordt alles in stelling gezet voor die ene confrontatie tussen Corine en Frida. Dat zie je van mijlenver aankomen en dat gebeurt uiteindelijk precies zoals te verwachten en te voorzien was, inclusief verzoening. Dat maakt het verloop van de voorstelling een tikje voorspelbaar. Afterparty is een keurige, blijmoedige voorstelling, geschreven, gemaakt en gespeeld met veel liefde voor de vrouw, in welke vorm dan ook.