AaiPet (2+)
★★★★★
Razend knappe slapstickshow
Sara van der Kooi
8 april 2015
Gezien op 6 april 2015, Toneelschuur Haarlem

Fascinerender speelgoed dan de iPad bestaat er voor de meeste peuters en kleuters niet, urenlang zijn ze zoet met dat heerlijk bliepende en bewegende schermpje. Ook ouders vinden deze digitale oppas vaak wel een uitkomst. Een geweldig onderwerp dus voor een voorstelling, moet regisseur René Geerlings van het Almeerse jeugdtheatergezelschap BonteHond gedacht hebben, en hij maakte een razend knappe en virtuoze slapstick- en goochelshow voor de allerkleinsten: AaiPet (2+).

De voorstelling begint als een goochelshow: twee jongens in mooie showpakken en glimmende schoenen dansen vrolijk synchroon op up-tempo muziek. Ze doen trucjes met ballonnen en toveren rode balletjes uit hun iPads. Ze zijn een beetje karikaturaal: de kleine lijkt de slimste en de grote de slungeligste. De show verloopt vlot tot er een kink in de kabel komt: de iPads gaan een eigen leven leiden.

Vanaf dat moment ontspoort de boel en zijn we getuige van een razendsnelle aaneenschakeling van slapstick scènes, de ene nog hilarischer dan de andere. Zo raken ledematen tot bizarre lengtes uitgerekt, worden lichamen gitaren, komt er een echte banaan uit een beeldscherm, raken ze opgesloten in een glazen doos en raken ze elkaar kwijt na een dolkomische achtervolgingsscène als de lange jongen in de iPad terechtkomt. Waarvan vervolgens de batterij opraakt, tot wanhoop van zijn vriend. Als dat maar goed komt, hoor je het jonge publiek denken.

AaiPet is een heerlijke voorstelling. Alles is perfect getimed op muziek en de apparaten zijn zo nauwkeurig geprogrammeerd dat de illusie van interactie de hele tijd in stand word gehouden. Een bijzonder knap staaltje regie, niet alleen op de vloer maar ook digitaal (door Bram de Goeij). Het is Geerlings ook wel toevertrouwd, eerder maakte hij de immens populaire peutervoorstelling Gezocht: konijn ook al met veel tekenfilmachtige slapstick.

Zonder de perfecte cast was dit echter niet zo’n briljante voorstelling geworden. Dionisio Matias en Michiel Blankwaardt vormen een prachtig duo in de stijl van Laurel en Hardy: perfect op elkaar ingespeeld, snel, stoer, lief, plagerig en met oog voor de kleintjes en de groten. Zij maken van AaiPet een verrassende en swingende voorstelling voor jong en oud, een voorstelling die je gezien moet hebben.

★★★★☆

'De beweeglijke acteurs Michiel Blankwaardt en Dionisio Matias goochelen virtuoos met wat echt is en illusie, zonder de doelgroep uit het oog te verliezen. Daarbij is hun mimiek verbluffend, en met hun aan slapstick grenzende dansjes en achtervolgingen pakken ze zowel kinderen als ouders moeiteloos in.' Joukje Akveld

De Volkskrant
★★★★☆
'Maar René Geerlings van BonteHond in Almere heeft het gefikst voor die doelgroep (2 tot 8 jaar) een heuse moderne iPad-voorstelling te maken in de vorm van klassiek variété. Pantomime zelfs, al tasten de wit gehandschoende vingers nu niet live een denkbeeldige deur of raam af, maar verschijnen ze in filmpjes op een Notebook. Net als Jan Klaassen en Katrijn.' Annette Embrechts