3 Is A Crowd
Sanne Clifford
★★★★☆ Dans
5 maart 2017 - Café Theater Festival, Café-atelier Lucas, Utrecht - Speellijst
Het gedoe van alledaags sociaal verkeer
Door gepubliceerd 5 maart 2017

In Café-atelier Lucas, waar de voorstelling 3 Is A Crowd werd gedanst, is het dringen voor een staanplaats. De manier waarop het personeel wortelsap in verschillende uithoeken weet af te leveren is al dansant te noemen. Wanneer de muziek begint en danser en choreograaf Sanne Clifford plaatsneemt op een stoel in het midden van het vrijgehouden gangpad tussen bar en deur, benijd je haar bijna om de ruimte die ze krijgt.

Maar alle ongemak is snel vergeten wanneer Sanne Clifford en compagnons – dansers Anastasia Kostner en Hayley Adams – eenmaal echt begonnen zijn. De eerste scène lijkt uit het leven gegrepen: meisje wacht in café op haar afspraak, die te laat is. Met veel ronde de jambes en strak uitflappende armen toont Clifford haar ongeduld. Ondertussen scant het hoofd van Kostner vanaf de buitenkant van de glazen pui de ruimte af. Eenmaal binnen beweegt ook Adams zich vanuit een andere hoek naar het ‘podium’. Langzaam maar doelgericht zoeken de drie contact met elkaar, aftastend maar ook doelgericht, door op elkaar te leunen, zich dan weer af te keren, en hun plek op te eisen.

Bij een verandering in de kleur van de muziek (gecomponeerd door Amir Swaab) verwijderen ze zich van elkaar en zetten elk hun eigen improvisatie neer. Dit is interessant om naar te kijken, maar het is onduidelijk hoe deze fase zich tot de thematiek van het stuk verhoudt. Dat verandert weer wanneer de dansers opnieuw contact gaan leggen, nu niet alleen met elkaar maar ook met het publiek. De zenuwen die passen bij het begin van een café-afspraak zijn verdwenen. Met open vizier reiken ze de hand aan het publiek, of gaan bij ze op schoot zitten. De synchroon gedanste choreografie met lifts waarmee het stuk eindigt toont het gemak waarmee ze ook op elkaar vertrouwen.

3 Is A Crowd toont het gedoe van alledaags sociaal verkeer op zowel herkenbare als verrassende wijze. De sterke en eigen uitstraling van alle dansers en de manier waarop zij met de beperkingen van de ruimte omgaan dragen bij aan het succes van het stuk. Tegelijkertijd zou een iets ruimere setting mogelijkheid bieden om choreografisch meer grenzen op te zoeken. Hopelijk krijgt het gezelschap daar de kans voor.