Recensie

100% Selfmade
DOX / Maas theater en dans
★★★★☆ Dans
17 oktober 2015 - Maaspodium, Rotterdam - Speellijst
Voorstelling met humorgarantie
Door gepubliceerd 19 oktober 2015

De house-, hiphop-, breakdance- en comedy-dansvoorstelling 100% Selfmade, een choreografie van Arthur Rosenfeld, is een coproductie van DOX en Maas theater en dans. Maar bovenal zijn veel dansers van het niet vermelde 155 alias Ill Skill Squad zichtbaar; de gasten die met hun voorstelling 155 (2013) ineens een nieuw genre theaterdans op de kaart zetten en met hun eerste grotezaalvoorstelling Episch volgens sommigen keihard op hun bek gingen door de flinterdunne verhaallijn en rommelige uitvoering.

100% Selfmade gaat over een vriendschap tussen acht jonge mannen, die niets liever willen dan dansen en die zich naar de top proberen te vechten. We zien hun weg daarnaartoe vol lol, falen en presteren. Het is een verhaal dat heel dicht bij deze jongens zelf ligt. Rosenfeld lijkt deze ongeleide projectielen in een stevige houdgreep te hebben. Ineens zitten de geniale slechte grappen, foute dansjes en ‘sicke moves’ ingebakken in een verantwoord dramaturgisch keurslijf. Zeker niet slecht, maar het roept wel een gevoel van wrange ironie op. Want de jongens die overal lak aan hadden, vooral aan de ongeschreven theaterregels, en die iedereen, inclusief zichzelf, in de zeik namen, staan nu met best wel een brave jeugd- of jongvolwassenenvoorstelling op de bühne.

Gelaten voeren de jongens, gekleed in trainingsbroek, retro hipster-trainingsjas of gewoon een T-shirt, hun eerste bewegingen uit. We kijken met een licht smartlapperige bewogenheid terug op hoe deze acht jongens zijn gekomen waar ze nu zijn: de première van 100% Selfmade. Door de plichtmatigheid waarmee ze het opvoeren voelt het een beetje treurig. Alsof ze zichzelf in deze voorstelling echt even kwijt zijn.

Maar toch broeit er iets. De ruimte transformeert met een handig multi-inzetbaar decor naar een trainingsruimte inclusief spiegels en kleedkamer. Samen met de live filmprojecties, scherpe teksten en een heleboel losse muziekfragmentjes ontvouwt zich geleidelijk een heerlijk melige voorstelling. De een na de ander vliegt met zijn indrukwekkende skills door de ruimte. Van te blije housedansjes schieten ze naar indrukwekkende acrobatische breakdance-moves om vervolgens door te gaan in een hedendaagse dansfrase of te eindigen met een klassiek pirouetje. De virtuoze dansers laten zichzelf zien in helder uitgekristalliseerde karakters van Rosenfeld. En wanneer Thomas Bos een microfoon begint te beffen en de groep het ‘bier en tieten’-lied inzet is het schouwspel compleet. Op deze voorstelling zit humorgarantie. Ga ‘m zien.

Foto: Kamerich Budwilowitz

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

U kunt de volgende HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*
*

LET OP: op deze recensie rust auteursrecht. Voor geheel of gedeeltelijke overname, in welke vorm dan ook, is vooraf toestemming nodig van de uitgever.

Elders

de Volkskrant
★★★★☆
'De dansers zijn eigenzinnige aandachttrekkers, en op de juiste momenten zijn er meer gepolijste scènes, zoals de diverse solo's die worden 'uitgeprobeerd'. Het doen alsof ze honderd procent selfmade en onervaren in de theaterwereld zijn ('licht alleen op mij, zodat ik centraal sta in mijn eigen solo, zeg maar') werkt droogkomisch, maar vooral ontwapenend. Die lui zijn goed en volgen hun passie. Hoe bedacht ook.' Mirjam van der Linden
Het Parool
★★★★☆
'Maar of het nu een overdreven blijmoedig dansje is op een nummer met melige lach-samples, of een klassieke passage op pianomuziek met best fraai uitgevoerde lifts in klassieke stijl: alles loopt opzettelijk met een sisser af. 100% Selfmade cultiveert op prikkelende en vooral ook humoristische wijze de onafgemaakte ambitie van dit '100 procent zelfgemaakte' optreden.' Fritz de Jong

Speellijst

De eerstvolgende drie speelbeurten van deze voorstelling:

Verwante artikelen

Tags

, , , , ,

  • Elders

    de Volkskrant
    ★★★★☆
    'De dansers zijn eigenzinnige aandachttrekkers, en op de juiste momenten zijn er meer gepolijste scènes, zoals de diverse solo's die worden 'uitgeprobeerd'. Het doen alsof ze honderd procent selfmade en onervaren in de theaterwereld zijn ('licht alleen op mij, zodat ik centraal sta in mijn eigen solo, zeg maar') werkt droogkomisch, maar vooral ontwapenend. Die lui zijn goed en volgen hun passie. Hoe bedacht ook.' Mirjam van der Linden
    Het Parool
    ★★★★☆
    'Maar of het nu een overdreven blijmoedig dansje is op een nummer met melige lach-samples, of een klassieke passage op pianomuziek met best fraai uitgevoerde lifts in klassieke stijl: alles loopt opzettelijk met een sisser af. 100% Selfmade cultiveert op prikkelende en vooral ook humoristische wijze de onafgemaakte ambitie van dit '100 procent zelfgemaakte' optreden.' Fritz de Jong