Na een bouwperiode van zo’n negen maanden gaat in Scheveningen vandaag het Zuiderstrandtheater open. De Britse dirigent/schrijver/spreker Benjamin Zander werpt zich de komende dagen op als ambassadeur voor klassieke muziek met interactieve lezingen, voorzien van muzikale voorbeelden. Maandag 25 augustus dirigeert hij een concert waarin leden van het Residentie Orkest samenspelen met studenten van het Koninklijk Conservatorium en het JeugdOrkest Nederland. In september volgt de officiële opening met de tiende aflevering van het festival TodaysArt, waarin kunst en technologie samenkomen.

De geschiedenis van het theater is kort en turbulent. Omdat het Lucent Danstheater en de Dr. Anton Philipszaal zouden worden gesloopt, was het Zuiderstrandtheater bedoeld als tijdelijke huisvesting en podium voor het Nederlands Dans Theater en het Residentie Orkest. Toen na de laatste gemeenteraadsverkiezingen de politieke verhoudingen verschoven, viel het draagvlak voor het Spuiforum, het nieuwe Haagse culturele centrum, weg. Het ontwerp ging van tafel. Er komen nu nieuwe plannen voor een cultuurgebouw aan het Spui, waarin ook het Koninklijk Conservatorium een plaats moet krijgen.

Het uitstel van de plannen betekent ook dat het Residentie Orkest en het Nederlands Dans Theater het komende seizoen de nieuwe zaal nog niet gaan bespelen. Dat betekent niet dat het Zuiderstrandtheater leeg blijft staan: directeur Henk Scholten wil het komende theaterseizoen vijfenzeventig tot honderd avonden vullen. Na TodaysArt volgen onder meer de Dag van Scheveningen, de installaties en exposities van het Volkspaleis en Mozartopera’s. De bezetting van het theater rust op drie pijlers: culturele voorstellingen, samenwerking met de omliggende wijken en zakelijke evenementen. Het theater dient volgend jaar als het hoofdkwartier voor de Volvo Ocean Race.

Op het Norfolkterrein, direct naast de Scheveningse haven, zijn twee tijdelijke gebouwen verrezen: een theater met een kleine duizend stoelen en foyers die uitkijken over haven en zee, en een hoofdkantoor dat plaats biedt aan zowel de kantoren als de repetities van het Residentie Orkest. Ondanks de korte bouwtijd is veel aandacht besteed aan de akoestiek van de theaterzaal.

Bij het eerste concert op 25 augustus (Beethoven en Brahms) bleek dat die inspanning zijn vruchten heeft afgeworpen.