Wouter van Ransbeek, voormalig creatief directeur van Internationaal Theater Amsterdam, wordt lid van de artistieke leiding van het Adelaide Festival in Australië. Dat heeft de organisatie vandaag bekend gemaakt. Van Ransbeek gaat als associate artistic director mede de artistieke koers van het festival bepalen. 

Eerder dit jaar besloot Van Ransbeek (45) ITA na zestien jaar te verlaten om een volgende stap in zijn carrière te zetten. Hij richtte het productiehuis The Rainmakers op en ontwikkelt sindsdien als creatief producent en curator in binnen- en buitenland projecten met onder anderen Wende, Esther Perel, S10, Froukje, Marina Abramovic, Eline Arbo, Lisaboa Houbrechts en de Australische regisseur Simon Stone. Dit blijft hij naast zijn werk voor het Adelaide Festival doen. Amsterdam blijft ook voor het overgrote deel van het jaar zijn woonplaats en uitvalsbasis.

Het Adelaide Festival behoort met de festivals van Avignon en Edinburgh tot de grootste ter wereld. Van Ransbeek heeft het vaak bezocht als programmeur en met ITA. ‘Het staat voor vernieuwing en de unieke kracht van de podiumkunsten. Daarom kon ik dit aanbod niet voorbij laten gaan. Ik verheug me erop om aan de andere kant van de wereld kennis te maken met een nieuwe generatie kunstenaars.’

Van Ransbeek gaat voor Adelaide de samenwerkingen ondersteunen met in Europa gevestigde makers en hier opkomend werk scouten. Hij werkt daarbij samen met artistiek directeur Ruth Mackenzie (oud-directeur Holland Festival) en chief executive Kath M Mainland. 

Bestuursvoorzitter Judy Potter beschrijft de nieuwe benoeming als ‘a coup’ voor het festival. ‘Wouters connecties binnen de gevestigde internationale kunstgemeenschap zijn onovertroffen. Dit in combinatie met zijn sterk strategisch inzicht en scherp artistiek oog voor talent en opkomende gezelschappen, zou prachtige resultaten moeten opleveren voor Adelaide en Zuid-Australië.’ Het festival wil zich ook inzetten voor sociale, ecologische en economische duurzaamheid, ‘dus het hebben van Wouter in Europa is voor ons een veel klimaatbewustere manier om zaken te doen op het noordelijk halfrond’, schrijft Potter.

Van Ransbeek is vertrouwd met het festivalcircuit. Voordat hij bij ITA aan de slag ging, werkte hij al voor meerdere internationale festivals, zoals de Ruhrtriennale, Theater der Welt en de Wiener Festwochen. ‘Een festival is als een toverbal voor de geest’, aldus Van Ransbeek. ‘Met elke voorstelling die je ziet verandert je eigen perspectief van kleur. Die buitengewone eigenschap van de podiumkunsten kan ik in mijn nieuwe functie op een bijzondere plek aan een groot publiek zichtbaar maken.’

Foto: Hanne Nijhuis