De voorstelling Weg met Eddy Bellegueule van Eline Arbo bij Toneelschuur Producties was volgens de meeste critici de beste theaterervaring van het afgelopen pre-coronaseizoen. Dat blijkt uit de jaarlijstjes in het Theaterjaarboek 2019/2020, dat vandaag uitkomt. Als beste nieuwkomers worden dansmaker Cherish Menzo en actrice Joy Delima het vaakst genoemd.

Ieder jaar publiceert het theaterjaarboek een critici-enquête, een verzameling van lijstjes met seizoensfavorieten van de beroepskijkers. Vanwege het gebroken seizoen vroeg de enquête dit jaar naar een top drie theaterervaringen van vóór corona en van tijdens de crisis. 34 theatercritici uit Nederland en Vlaanderen vulden de vragenlijst in.

Bij de beste theaterervaringen vóór 13 maart noemen 13 critici Weg met Eddy Bellegueule. Volgens Hanny Alkema geeft regisseuse Eline Arbo ‘het contrast tussen een kwetsbare jongen en een vechtmilieu een expressieve swing’. Jos Schuring schrijft dat de ‘uitstekend spelende cast wonderen virricht dankzij een zeer knappe regie’. En volgens Sander Janssens ‘ontstond er een veelzeggende, meerduidige en overrompelende theaterervaring door de ijzersterke bewerking, stijlvaste regie en de volle overgave van de vier spelers’.

De tweede meest genoemde voorstelling is Tina: The Tina Turner Musical (Stage Entertainment Nederland). De derde plaats wordt gedeeld door Eindspel (Theater Rotterdam), Vliegende Hollander (Holland Opera), Wie is Bang (Theaterproductiehuis Zeelandia, NTGent), Familie (NTGent), Life, oh Life (Club Gewalt), Oorlogsvrouwen (Compagnie Karina Holla) en Zwart Water (NNT, Toneelschuurproducties), ook van Eline Arbo.

Een hoogtepunt tijdens de crisis was voor de meeste critici Het Nationale Theater speelt altijd, een flexibele reeks korte en lange stukken, geïnspireerd op deze bijzondere tijd. Daarna het meest genoemd als beste ervaring zijn: de voorstelling Wie heeft mijn vader vermoord (Internationaal Theater Amsterdam), het Peepshow Palace met de voorstelling Alleen Samen (De Warme Winkel), Het NITE Hotel (NNT), Brandstof op Karavaan (vanuit de auto) en National Theatre at Home.

Foto: Weg met Eddy Bellegueule, Sanne Peper