De Warme Winkel krijgt de Prijs van de Kritiek 2017. De verzamelde Nederlandse theatercritici verlenen de theatergroep deze eer voor zijn ‘consistent avontuurlijke en tegendraadse theater, wat afgelopen seizoen speciaal tot uiting kwam in de voorstelling De Warme Winkel speelt De Warme Winkel’. De prijs wordt op vrijdag 15 september 2017 uitgereikt tijdens het Nederlands Theater Festival.

De Warme Winkel, bestaande uit theatermakers Vincent Rietveld, Mara van Vlijmen en Ward Weemhoff,  is volgens de theatercritici ‘al enige jaren een van de meest eigenzinnige en interessante groepen van het land’. Afgelopen seizoen zagen de recensenten hoe de de bravoure nog eens werd opgeschroefd met het project De Warme Winkel speelt De Warme Winkel, waarin de groep Pina Bausch’ iconische choreografie Café Müller opvoerde als hun éigen magnum opus.

De Warme Winkel speelt De Warme Winkel is volgens de critici ‘een genre-bendende voorstelling’ geworden, ‘waarin thema’s als originaliteit en authenticiteit, diefstal en plagiaat, herinnering en repertoire tegelijkertijd vrolijk, melancholiek en bloedserieus werden behandeld. Bovendien bleken de toneelspelers niet onverdienstelijk te dansen – een prestatie die zowel door de toneel-, mime- als dansjury werd opgemerkt. Het was Warmewinkeliaanse bluf om de voorstelling van tevoren aan te kondigen als hoogtepunt in hun oeuvre, maar het toont de grote klasse van de groep dat ze die claim waar maakten en daarbovenop een van de beste voorstellingen van het seizoen toonden.’

De leden van de Kring van Nederlandse Theatercritici (KNT) kiezen ieder jaar een winnaar van de Prijs van de Kritiek. Dit kan een persoon, instelling of initiatief zijn dat het afgelopen jaar een positieve bijdrage heeft geleverd aan (muziek)theater, dans, mime of cabaret. De prijs bestaat sinds 1967, de trofee is een bronzen beeldje van theatervormgever en beeldend kunstenaar Michiel Johannes Jansen.

Eerdere prijswinnaars waren De Nieuwe Toneelbibliotheek, Diederik van Vleuten, Eric de Vroedt en Susanne Kennedy.

Foto: Kurt van der Elst