Hans Onno van den Berg, voormalig directeur van De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties, is vorige week op 71-jarige leeftijd overleden. Van den Berg schreef over kunst en cultuur, zetelde in vele besturen en commissies en doceerde aan de Rijksuniversiteiten van Groningen en Leiden. Hij was al langere tijd ziek.

Van 2000 tot 2011 was Van den Berg directeur van De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties. De vereniging schrijft op haar website dat onder zijn leiding ‘de belangen van de podia en de promotie van theater- en concertbezoek met verve over het voetlicht gebracht werden’.  Hij realiseerde onder andere een herstructurering van Bureau Promotie Podiumkunsten en was de internationale vertegenwoordiging in Pearle (Performing Arts Employers Associations League Europa). Na zijn pensioen is zijn betrokkenheid altijd groot gebleven. ‘Zo dacht hij op de achtergrond nog mee over het Theater Analyse Systeem en stuurde hij betrokken mailtjes wanneer er opiniestukken of reacties vanuit de VSCD verschenen.’

Verscheidene collega’s reageren op de site op het overlijden van Van den Berg. ‘We moeten minstens zo goed worden als Hans Onno’s VSCD’ was het credo van Siebe Weide toen hij als directeur bij de Museumvereniging begon. ‘Hij was echt mijn voorbeeld van hoe je een branchevereniging op de kaart zet.’ De Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals, die vaak met de VSCD samenwerkt, herinnert Van den Berg op hun website als een uitzonderlijk betrokken en dierbaar collega. ‘Zijn humor, lef, jaloersmakende optimisme in combinatie met zijn analytische denkvermogen en nimmer afnemende energie maakte hem tot baken en voorbeeld voor vriend en/of collega.’

De laatste jaren bleef Van den Berg werkzaam als zelfstandig consultant. Hij ontwikkelde ondersteunende diensten voor podia, zoals administratie en gebouwenbeheer, gaf strategisch advies, hield lezingen en was een veelgevraagd dagvoorzitter. Ook bleef hij schrijven, (opinie)artikelen die hij voor Concertzender zelf omschreef als ‘stukjes over het verschil tussen sport en kunst (kunst is gezonder), de oorzaak van de bezuinigingen op de kunst (wie hoogmoed zaait, zal bezuinigingen oogsten) of over het grote graaien in het auteursrecht’.

‘Hij bruiste nog van energie en ideeën’, zegt voormalig theaterdirecteur en vriend Benjamin Koolstra. ‘Hij was een waanzinnig energiek man, die zijn werk altijd verschrikkelijk leuk was blijven vinden.’ Samen ontwikkelden ze in 2012 de ‘Inkoop- en Marketingcombinatie voor podiumkunst’ waarmee podia collectief prijsonderhandelingen konden voeren met aanbieders. Samen met Theaterkrant werkten ze aan het project Publiek Geeft Sterren, dat op websites van theaters reacties van publiek en recensenten verzamelt. Koolstra herinnert Van den Berg als ‘een charmante, ontzettend leuke collega’. ‘Hij was altijd goed geluimd, zeer aanspreekbaar en intelligent. Door zijn prettige manier van omgang was hij in staat de meest eigenzinnige theaterdirecteuren op één lijn te brengen.’

Voor zijn grote betekenis voor de sector en cruciale rol bij het tot stand brengen van een brug tussen cultuur en ondernemerschap werd hij in 2012 door voormalig Amsterdam-burgemeester Eberhard van der Laan geridderd in de Orde van Oranje-Nassau.