Tijdens het Vlaams Theaterfestival zijn de jaarlijkse Theaterprijzen van De Acteursgilde uitgereikt. De prijzen zijn sinds dit jaar genderneutraal. Valentijn Dhaenens won in de categorie ‘meest gewaardeerde prestatie boven de 30 jaar (m/v/x)’, Pepijn Ronaldo kreeg de prijs voor ‘meest gewaardeerde prestatie onder de 30 jaar (m/v/x)’ en Sien Eggers en Frank Focketyn wonnen in de categorie ‘meest gewaardeerde samenspel’.

Een tienkoppige jury bekeek het voorbije seizoen een honderdtal voorstellingen en selecteerde daaruit een shortlist voor de categorieën meest gewaardeerde prestatie boven en onder de dertig jaar. De tweehonderd leden die aangesloten zijn bij De Acteursgilde (de Vlaamse beroepsvereniging voor acteurs) konden vervolgens stemmen op hun favoriet. De prijs voor het meest gewaardeerde samenspel werd direct door de jury gekozen.

Tour de force
Valentijn Dhaenens kreeg de prijs voor zijn rol in Het gezin Van Paemel van SKaGen, waarin hij alle twaalf rollen uit Cyriel Buysses gelijknamige boek vertolkt. De jury noemt die prestatie ‘ronduit grandioos’ en spreekt van een ‘tour de force van een absolute vakman’.

Pepijn Ronaldo won de theaterprijs voor zijn rol in Sono io?, dat hij maakte samen met zijn vader Danny Ronaldo. De jury schrijft over Pepijn Ronaldo: ‘Hij neemt het publiek op sleeptouw, op een zeer integere manier. Hij speelt nooit op het effect maar laat op een rustige en genuanceerde manier wel blijken dat hij zijn lichaam, stem en emotie, feilloos beheerst.’

Sien Eggers en Frank Focketyn kregen de prijs voor hun samenspel in Sartre & De Beauvoir bij Het Zuidelijk Toneel. Volgens de jury bevat de voorstelling ‘alle elementen die van een topproductie een topproductie maken: liefdevol samenspel, poëzie, spelplezier, lef en puurheid.’ Eggers werd voor deze rol door de Nederlandse Toneeljury genomineerd voor een Theo d’Or.

Genderneutraal
De jaarlijkse Theaterprijzen voor meest gewaardeerde prestatie zijn dit jaar voor het eerst genderneutraal. Ook bij de Nederlandse Toneelprijzen, die jaarlijks worden uitgereikt door de VSCD, woedt de discussie over het afschaffen van het onderscheid tussen mannelijke en vrouwelijke rollen. In opdracht van de belangenvereniging voerde adviesbureau Blueyard eerder dit jaar een verkennend onderzoek uit naar dit vraagstuk, waarvan de uitkomsten (pdf) tijdens de voorbije editie van het Nederlands Theater Festival werden gedeeld en bediscussieerd.

Ook buiten de theatersector is het genderonderscheid van prominente cultuur- en mediaprijzen aan verandering onderhevig. De organisatie achter de Gouden Kalveren schafte vorig jaar het onderscheid in gender af, wat meteen op felle kritiek kwam te staan. De belangrijkste filmprijzen gingen vervolgens uitsluitend naar mannen. Ook de organisatie van het Gouden Televizier Ring-Gala maakte eerder deze maand bekend het onderscheid tussen mannelijke en vrouwelijke presentatoren op te heffen.

De VSCD geeft aan ‘in een later stadium’ te zullen beslissen over de situatie tijdens het volgende (dus het huidige) theaterseizoen.

Foto Sartre & De Beauvoir: Koen Broos